Byggnation Byggnation
Inredning Inredning
Livsstil Livsstil
Livsstil 24 maj 2021

Har du hängt på trenden och blivit en ”dappare”?

Allt oftare ser vi dem, dapparna, och de blir fler och fler. Dappy kan låta som en tonårsfluga men är i själva verket något helt annat.
– En Dappy är helt enkelt ett modernt, digitalt visitkort, sä
ger Jesper Andersson som står bakom produkten.

”Litet kort med innehavarens namn och ofta telefonnummer, e-postadress etc.” Så beskrivs betydelsen av ordet visitkort i Svenska Akademins ordlista över svenska språket. Och det är precis vad det är, ett litet kort som talar om vad du heter och hur man kan nå dig. Vad som inte framgår är att man sällan har det till hands när man som bäst behöver det. Ofta ligger visitkorten kvar i skrivbordslådan, i den andra väskan eller i fickan på en annan kavaj än den du för dagen har på dig. Känner du igen dig?

Blown-away av en QR-kod

Utveckling av produkter och tjänster inom de flesta områden sker i ett rasande tempo idag. Men går allt att utveckla? Ja, sannolikt. Jesper Andersson har utvecklat våra så kallade traditionella visitkort genom att ha tagit fram en helt ny produkt, Dappy.
– Det började med att jag för ett antal år sedan snubblade över ett visitkort med en QR-kod som slussade mig vidare till företagets hemsida. Jag blev helt ”blown-away”, det var så coolt. Mitt huvud började genast snurra för hur jag skulle kunna ta visitkortet en nivå till. Resultatet blev en Dappy.

Kanske har du redan dappat?

Dappyn är en liten och endast en millimeter tunn produkt du fäster på din telefon, receptionsdisk eller var du önskar. B2B (Business-to-business) har visat sig vara en stor marknad, berättar Jesper Andersson, varför sannolikheten att du har dappat utan att du tänkt på det är relativt hög.
– Det är vanligt att en Dappy sitter vid kassan hos frisörer, på receptionsdisken hos hotell och företag samt hos restauranger. På så vis slussas kunden snabbt och enkelt direkt till företagets hemsida, bokningssida, meny och så vidare.

Nytt & värdeskapande

Många företag har insett enkelheten och nyttan med ett digitalt visitkort och förser såväl anställda som kunder med Dappys med företagets logga på.
– Det är ett nytt och värdeskapande sätt att kommunicera på.

Digitalt, modernt & enkelt

Jesper Andersson beskriver Dappy som det enklaste och mest moderna sättet att dela sina kontaktuppgifter, hemsida, sociala medier och mycket mer på bara ett par sekunder.
– Du delar det du själv vill och kan ändra informationen på ditt visitkort när som helst. Det räcker att du har en Dappy, mottagaren behöver inte ha en.

Text: Jessica Roos Rahmquist

 

Annons