Byggnation Byggnation
Inredning Inredning
Livsstil Livsstil
Byggnation | Måleri/Tapeter 11 apr 2022

Fråga om garantier när du anlitar hantverkare

Att be hantverksföretag om garantier kan vara effektivt för att gallra bort oseriösa, från seriösa aktörer. Ändå är det många villaägare som helt glömmer garantifrågan, trots att offerten kan handla om hundra tusentals kronor. Något vi knappast missar när vi köper en tvättmaskin eller en värmepump. Hrant Nalbandyan på GN måleri och bygg, i Västra Frölunda, förklarar värdet av garantier.

De flesta villaägare har större förtroende för hantverkare som själva presenterar garantierna, utan att man själv behöver fråga, eller glömmer det helt.

-Att vi tydligt lämnar garantier och framhåller det på hemsidan, gör nog att vi blir extra noggranna med att resultatet ska ha lång livslängd. Det finns allvarliga risker med att anlita någon som slarvar eller använder fel material i badrumsrenoveringen eller tak- och fasadmåleriet. Det handlar om stora värden, så det är viktigt att välja någon som ger konkreta garantier, understryker Hrant.

Exempelvis får målaren aldrig underskatta hur länge en nytvättad träfasad, tegelvägg eller takpannor måste få torka innan målningen påbörjas. Om kvarvarande fukt låses in under täckfärgen, så kommer fasad- eller takmaterialen gå sönder snabbare, och färgen släppa.

-Därför mäter vi alltid virkets fukthalt med instrument, för att vara säkra.

Garanti ger ansvar

Som villaägare ska man kunna lita på att målaren påtalar att de upptäckt rötskadade brädor, lossnad fog på en tegelvägg eller en sprucken tegelpanna, inför målningen.

-Ja, i synnerhet eftersom husägaren kan få det åtgärdat av oss direkt. Det ligger i både hantverkarens och husägarens intresse, för måleriet kan ju inte garanteras där husmaterialet brister. Men, om man anlitar någon som inte gett garanti, så vet man ju inte om han känner ansvar för att nämna bristande material och virke.

Både produkter och utförandet

Hrant nämner att garantin inte bara ska omfatta arbetet, utan även de material som utföraren använder.

-Precis, men kolla också hur länge den gäller. Exempelvis, på fasad- och takmåleri garanterar vi att åtgärda fel under de kommande två åren, om det beror på felaktigt arbete, även om det aldrig hänt. Vi garanterar också att material och färger inte uppvisar några fel under de kommande fem åren. Men eftersom vi bara använder noggrant testade produkter, så är hållbarheten väldigt lång.

Han understryker vikten av att kräva långa garantier vid badrumsrenovering.

-Ja ingen ska behöva uppleva att fukten kryper in i vägg-, golv- och takmaterial. Så där lämnar vi tio års garanti, och det rekommenderar jag att villaägare minst begär.

Text: Tom Swales

Annons