Byggnation Byggnation
Inredning Inredning
Livsstil Livsstil
Bilar | Motor 27 aug 2018

En sportbil som flirtar

Array

Mitja såg sin första Porsche när han var femton år gammal, på gatorna i Östtyskland. Han hade tidigare sett Porsche-bilar i utländska motormagasin. Han bestämde sig där och då, han skulle designa bilar, och drömmen var att designa Porsche.

– Jag började rita bilar som sexåring. I skolan retade de andra ungarna mig ibland för alla mina skisser, och frågade lite hånfullt om jag drömde om att designa en ny Trabant. Men jag lyckades komma över ungerska biltidningar ibland, så jag hade ganska bra koll på bildesign, säger Mitja.

Han började att läsa på designskolan i Pforzheim, och gjorde även värnplikten i den tyska armén, och efter det fick han en praktikperiod på Porsche. Det gick inte att undgå talangen hos den unga killen, och direkt efter att han blev utexaminerad från skolan, fick han en anställning som exteriördesigner på Porsche Design Studio, i Huntington Beach, i Kalifornien.

– Tankarna på vad som skulle komma att bli Macan föddes redan under arbetet med Cayenne: En terrängduglig bil som är ännu sportigare, mindre och skarpare. Med tiden blev bilden av Macan allt tydligare i mitt huvud. Jag började rita Porsche Macan 2010, och våren 2014 kunde de första lyckliga ägarna sätta sig bakom ratten på sina nya bilar. En terrängduglig bil som är ännu sportigare, mindre och skarpare, berättar Mitja.

– Det tar väldigt lång tid från design till färdig produkt inom bilbranschen, i alla fall om man jämför med annan produktdesign. Så det finns alltid en risk att designen ska kännas omodern när produkten väl är färdig. Nyckeln ligger i ständig förbättring. Jag ifrågasätter alltid mina egna designkoncept och förbättrar dem hela tiden. På så sätt förblir designen modern och fräsch.

Sedan introduktionen har Porsche Macan blivit en jättesuccé och i början var det till och med långa väntelistor på de nya bilarna. Med Macans framgångar har Porsche också nått ut till nya kundgrupper.

Nya Porsche Center Göteborg på Aminogatan, i Mölndal, invigdes i december 2017 och är Porsches nya internationella Corporate Identity vilket skapar en helt ny upplevelse. Bilarna blir tydligt exponerade och med Carrera Bar och lounger är det bara att njuta och ta in alla intryck av varumärket. Kapaciteten för verkstaden har också ökat, exempelvis med fördubbling av antalet serviceplatser. Och för att hylla Mitjas mästerverk har de just nu ett attraktivt erbjudande på Macan Nordic Plus. Så att fler ska få möjligheten att uppleva hur det är att köra en Porsche, och leva livet fullt ut, med intensitet, varje dag.

Text: Linda Johansson

Annons