Byggnation Byggnation
Inredning Inredning
Livsstil Livsstil
Inredning 13 mar 2024

Återbrukad inredning för personligare hem

Återbruk och inredningsdetaljer av återvunna material ger hemmet en själslig dimension. Anna Höök Andersson, är tillsammans med sin man Mattias, drivkraften bakom I am interior, och berättar om hur hållbarhet blivit ett statement för det moderna hemmet.

Inredning och hur man har det hemma har alltid betytt saker för människan, menar Anna Höök Andersson som driver grossistfirman I am interior inom heminredningsbranschen.

– Men det kanske var ytligare för tjugo år sedan. Idag är återbruk och vintage jättestort. Det blir ett statement för vad du är för person, vad du vill visa upp och vad du står för. Det är samtidigt mer tillåtande idag, det är härligt! Inte bara vitt och beige utan mer brokigt, det är viktigt med saker som betyder något.

Återbruk från Asien

En stor del av I am interiors kollektioner är också återbruk. Allt från träprodukter, till skåp, gamla möbler och metallprodukter. Så varför fungerar återbruk och inredning från just Asien så väl i svenska hem?

– Trä och naturmaterial passar skandinavisk inredning, samtidigt som vi alla är mer medvetna idag. Och återbruk passar verkligen svenska hem och den unga generationen. Vi får fler och fler yngre kunder och de är specialister på att söka efter återbrukade produkter. De tänker på hållbarhet på riktigt. De vill uttrycka sig genom inredning på ett personligt sätt.

Anna tycker att ett hem blir mer spännande med inredningsdetaljer som har haft ett liv tidigare. Det är en särskild känsla att veta att skålen användes av en indisk kvinna för 150 år sedan.

– Det är stimulerande att leta gamla möbler som haft ett tidigare liv. Det kan ha hittats i en gammal kyrka eller en nedlagd fabrik och när det kommer till Sverige skapar det en ny historia. Jag tycker det är fint att tänka så. Gammalt blir nytt hos någon annan.

Egendesignat för köket

De flesta av Annas inredningsdetaljer är egendesignade.  

– Som utbildad florist vet jag vad man söker efter i en blomsteraffär. Till exempel ljusstaken som vi designade med tio ljus. Den går att dekorera efter säsong och är tidlös, samtidigt som det är en fin inredningsprodukt.

Anna upplever också ett stort intresse kring inredningsdetaljer för köket. Inte bara köket inomhus utan också de många utekök som blir allt vanligare på uteplatsen.

– Trädgårdsintresset blir allt större och när du är i din trädgård och ditt påkostade uterum vill många ha ett utekök för att stanna kvar i utemiljön. Där kommer också önskan om vacker inredning till uteköket, säger Anna.

Livsstilsbutiker här för att stanna

Idag hittar man Annas inredningsprodukter allt oftare hos blomsterhandlare, handelträdgårdar och klädbutiker. I ett samarbete med Karl Fredrik på Eklaholm har man till exempel tagit fram en kollektion med keramikkrukor.

– Det blir en trevlig butik när du får in inredning också, en harmoni i butiken istället för bara kläder eller bara blommor. Det började för drygt tio år sedan och sedan har det bara blivit vanligare och vanligare med livsstilsbutiker. Idag finns det knappt en klädbutik utan inredning, avslutar Anna.

Annons