Test av nya Mitsubishi Outlander

Nya starkare motorer, fågelperspektiv i backkamerorna, lågt förmånsvärde och rymlig familjekupé.

Snö, slask, lera och kallt… hurra!. Äntligen ett perfekt skitväder för att testa Mitsubishis fyrhjulsdrivna laddhybrid-SUV, Outlander PHEV. Som modellserie har Outlander varit omtyckt ända sedan början av årtusendet, och som laddhybrid har årsmodell 2019 ännu fler ekonomiska och ekologiska fördelar. Den tidigare versionen har stabilt varit en av de absoluta favoriterna när företag har valt tjänstebil, och efter vårt test konstaterar Villanytt att den positionen lär bli ännu stadigare för Outlander PHEV. Dels för dess låga förmånskostnad, men lika mycket för bilens goda egenskaper som familjebil. Vi upplever att ljudnivån i den stora kupén är låg och lastutrymmet är väl tilltaget. Dessutom kan man starta luftkonditioneringen och kupévärmaren via mobilappen för att slippa sätta sig i en stekhet eller frusen kupé.

PHEV, plugin- och laddhybrid

PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle, vilket i folkmun även kallas laddhybrid. I korthet betyder det att drivbatteriet huvudsakligen laddas via eluttag, samt att elmotorn och bensinmotorn kan samverka, men även väljas enskilt och separat. Drivbatteriet får även lite extra laddning under färd av bensinmotorn, samt den energi som genereras vid inbromsning och acceleration. Om det låter komplicerat så behöver man inte bry sig, för allt sker automatiskt. De flesta pluggin-hybrid-ägare kör till/från arbete och dagliga ärenden på billig eldrift, och ser till att kunna ladda drivbatteriet både på jobbet och hemma. Vid längre färd så sinar snart batteriet och då övergår bilen automatiskt och omärkbart till bensindrift, medan föraren gläds över att de första 4-5 milen bara kostade några enkronor per mil.

Ökad styrka med samma förbrukning

När vi startar den nyladdade testbilen och kör iväg på eldriften så upplever vi en behaglig tystnad från motorn och vi överblickar tryggt trafiken från en hög förarposition. Accelerationen är ögonblicklig och medan Göteborgs medtrafikanter kämpar och svär i den nyfallna snön så gläds vi åt den uppvärmda ratten, men ännu mer för fyrhjulsdriften, som har blivit lite av ett signum för Mitsubishi. Utifrån uppfattas nya Outlander PHEV nog inte som särskilt ansiktslyft, och det känns logiskt att en omtyckt och betrodd modell får behålla sin utstrålning. Den mjuka dämpningen gör framfarten behaglig, trots det ojämna underlaget på krängiga och tillfälliga vägstumpar, som vi hänvisas till under Göteborgs pågående vägbyggen.

Både i stadstrafiken och väl ute på motorvägen så märks de nya förbättringarna för både bensinmotorn och elmotorerna (en på framaxeln och en på bakaxeln). Vid påfarten till motorvägen vill man såklart ha god acceleration och här märks att elmotorernas uteffekt har ökat, vilket gör att man snabbt och tryggt tar sin plats i motorvägstrafiken. Dessutom har drivbatteriets kapacitet ökat till 13,8 kwh, vilket ger längre körsträcka på en laddning. Det bör också nämnas att även bensinmotorns styrka har ökats. Med fjorton nya extra hästkrafterna så har vi nu 135 kusar (ej elmotorerna inräknade) under huven, utan att bensinförbrukningen har ökat en droppe, enligt de officiella siffrorna.

 

Back- och parkeringskamerorna visar 360 grader runtom bilen, men särskilt trygg blir backning och parkering av att Outlanders bildskärm delas i två vyer. På skärmens ena halva ser vi nämligen hela bilen och dess närmaste omgivning uppifrån ett fågelperspektiv, vilket förenklar manövreringen suveränt. Det bästa vi sett på en skärm sedan SVT sände live-aid-konserten 1985. När vi bockar av vår checklista över instrumenteringen så hittar vi all utrustning som man förväntar sig i en modern bil. Information och underhållning styrs och visas på den tydliga pekskärmen, och via Bluetooth kopplas mobiltelefonen automatiskt upp till infotainmentsystemet. Andra testmedier har uttryckt förvåning över att Outlander inte har navigeringssystem, men vi tror det är en logisk utveckling av att folk hellre navigerar med sin egen mobil.

Annons