Inredning 15 dec 2024
Array
Vad har du för roll på SoffaDirekt?
-Jag jobbar som inköpschef.
Skulle du vilja beskriva lite hur du jobbar som inköpare?
-Vi designar och produktutvecklar vårt sortiment i ett nära samarbete med våra producenter och underleverantörer. Vi väljer ut allt från tyger och material men även det som kanske inte syns för blotta ögat som tex i en stoppmöbel; fjädring, stomme, kallskum och dun. Mycket inom e-handel handlar om logistik. Då alla varor på ett eller annat sätt måste gå att vidaretransportera till slutkund måste man även tänka praktiskt och smart på den punkten redan i design/inköpsfasen.
Och ni säljer era möbler till marknadens bästa priser?
Ja vi säljer utan mellanhänder och det tillsammans med att vi inte har några utgifter för ett fysiskt butiksbestånd gör så att vi kan hålla ner kostnaderna och erbjuda kunderna ett lägre pris än vad som annars hade varit möjligt.
Och allting började med att ni ville se en förändring och erbjuda möbelkonsumenter en högre kvalitet i förhållande till priset?
– Vår filosofi är och har alltid varit att erbjuda så många som möjligt en hållbar och prisvärd design. Vi startade upp i ett skede där den traditionella butikshandeln hade det tufft och kämpigt med höga butikshyror och personalkrävande ytor. Det blev snabbt en förändring i människors köpbeteende där konsumenten eftersökte snabb leverans och möjligheten att snabbt kunna göra sina val både när det gällde produkt och pris. Det är en transparens i webbhandeln som dagens konsumenter tilltalas av – allt finns tillgängligt, bara ett knapptryck bort. Filippa förklarar:
-Alla har inte tillgång till eget transportmedel och att få sina varor levererade till porten/dörren tilltalar många – speciellt när det rör sig om tunga och skrymmande produkter. Vi vill i den mån det är möjligt hoppa över så många led som går i processen från idé till lansering. Dels för att själva ha kontroll över produktion och kvalitet, dels för att snabbare kunna hänga med i trender men också såklart för att ha möjlighet att upplevas som prisvärda.
Och 2012 slog ni upp portarna till er Webb-butik och då växte verksamheten?
Ja, det stämmer. Vi har haft en härlig tillväxtkurva och ser med optimism på framtiden.
Kan du exempelvis berätta om er flaggskeppssoffa STOCKHOLM?
Stockholm är en av våra storsäljare och jag tror det beror på att man får ”mycket för pengarna” och en fantastisk kvalitet. Den är klassisk i modellen och kan passa i alla typer av hem beroende på vilken du väljer. Vi har den för närvarande i över 200 varianter (fotpall och fåtölj inräknat). Själva soffan kommer i flera utföranden så som 3-sits, Divansoffa, U-soffa och Dagbädd. Du kan lätt komplettera din soffa med en fåtölj eller fotpall om din familj växer eller om du flyttar till något större.
Sedan gick ni vidare och producerade sängar, sovrumsmöbler men även matsalsmöbler, utemöbler och belysning? Och det känns som ni har en genomgående design som gör att möblerna enkelt kan matchas ihop med varandra?
-Ja, det stämmer. När vi gör våra inköp försöker vi tänka hela vägen ut i varje stil. Det ska kunna gå att skapa hela stilen med de produkter du hittar hos oss. Soffa, soffbord, matta, textilier osv.
Det hela börjar oftast ca 1 år i förväg då vi åker på inspirationsresor och mässor, lyssnar på trendföredrag och analyserar innevarande säsong. Därefter skapar vi en struktur och sätter ramarna för den kommande säsongens inköp.
Har ni en fysisk butik i Norrköping?
-Vi har en Outletbutik i Norrköping som håller öppet två dagar i veckan, för närvarande tisdagar och torsdagar 12,00-16,00, där kan man gör extra bra fynd på många delar i vårt sortiment. Vi har även en liten Pop-Up yta på The Lobby på Regeringsgatan 61 i Stockholm från vecka 38 och hela hösten.
Ifall man skulle vilja köpa möbler av er när man bor i Göteborg är det er webbutik som gäller då eller har ni några återförsäljare här?
-Då får jag hänvisa till webbutiken än så länge, men vi är alltid öppna för nya möjligheter.
Vad är roligast med att jobba inom möbelbranschen?
-Den är i utveckling och det händer mycket hela tiden. Både vad gäller material, miljö och trender – det finns alltid en utmaning runt hörnet. Det är roligt att jobba med något som berör och som också intresserar så många. Vi svenskar är generellt sett mycket måna om våra hem och sätter stort värde i att ha det fint runt omkring oss. Det är roligt att man med små medel kan skapa nya stilar hela tiden utan att det behöver stöka till det alltför mycket i plånboken eller i vardagspusslet – det är det vi på SoffaDirekt vill hjälpa till med.
Text: Linda Johansson