Spräckta budgetar och diffusa tidsplaner är mer regel än undantag när det kommer till byggprojekt. Men så behöver det inte vara. Byggentreprenören Daniel Qviberg tipsar Villanytts läsare om Live n' Direct – ett digitalt processverktyg som ger honom och hans kunder en tydlig överblick över projekten i realtid.
Dags att renovera badrummet, bygga en altan eller lägga om ett tak? Oavsett hur höstens byggprojekt ser ut bör du ta kontroll och använda dig av ett digitalt projektverktyg, tipsar Daniel Qviberg som sedan en tid använder sig av verktyget Live n’ Direct i sitt arbete på byggföretaget Qviberg Bygg och Design.
– Starta aldrig upp ett byggprojekt utan att vara överens med din hantverkare om tid och kostnader. Tyvärr upplever jag det som ett vanligt problem att man inte har tagit alla beslut inför processen och klargjort vad som är medräknat i budgeten.
Ta själv kontrollen
Under processens gång händer det saker. Ändringar och tilläggsarbeten (ÄTA) innebär kostnader som tillkommer och inte minst kan projektet dra ut på tiden. Därför är det viktigt med en synkroniserad syn, att alla tar ansvar och inte stressar fram beslut genom att slarva med att stämma av, menar Daniel och vill slå ett slag för att samarbeta redan från början för att skydda projektet gemensamt.
– Lägg inte hela ansvaret på entreprenören att ha ordning på projektet. Ta kontrollen själv! Och tro inte att du kan lösa problemen i efterhand, det funkar inte, för då är det oftast redan försent.
Digitalt verktyg ger gemensam bild
Villaägare som har använt verktyget Live n’ Direct berättar om hur de får en tydlighet och en gemensam bild av processen. Allt är glasklart. Både entreprenörer och beställare loggar in och har samma vy av projektet vilket skapar trygghet för alla.
– Projektgången är alltid uppdaterad. Du är införstådd med hur budgeten hålls, hur mycket som är godkänt, vad som är fakturerat och vad som är betalt, berättar Daniel.
Säkra avtal på distans
En annan fördel är att tjänsten kan kopplas till vilket projektsystem som helst. När projektet startas upp är det krypterat och säkert. Du godkänner och avtalar med ditt bank-ID.
– Du måste inte träffa byggföretaget fysiskt och sitta ner vid ett bord utan det räcker med ett videomöte för att öppna upp projektet. Eventuella förändringar under processens gång kan också skötas på distans, vilket sparar mycket tid och förenklar för den som inte kan vara på plats.
Är det svårt att komma igång?
– Det tar bara tio minuter att komma igång! Gränssnittet är väldigt enkelt och tydligt. Dessutom blir det ett trevligt sätt att arbeta på, man har kul tillsammans och jobbar båda gemensamt efter trygghet och ett slutresultat som båda är nöjda med, avslutar Daniel Qviberg.
Text: Eva Rydinger