Mopeder från förr har blivit en folkhobby, men att hitta reservdelar har varit svårt. Därför gläds många åt att Europas största reservdelslager nu finns i en svensk webbshop. Villanytt kollar in mopedrenoverings.se, som vill göra det möjligt för moppenördar att hitta alla delar på ett ställe.
Gamla mopeder finns idag överallt – på vägarna, i diskussionsforum på nätet, och inte minst i åtskilliga garage, där de förvandlas från nötta till välskötta. En utmaning för mopedentusiaster har tidigare varit att snabbt få tag på rätt delar. Sedan ett drygt decennium är det problemet löst, efter att några vänner gick samman och startade sajten mopedrenovering.se.
– Renoverar man en motor vill man kunna beställa alla delarna på ett ställe och slippa vänta. Nu har vi det största lagerhållna sortimentet i Europa, kanske till och med i världen, säger Jan Östling, en mopedrenovering.se:s grundare.
Bara nya delar
Komponenterna som säljs är nya och till största delen nytillverkade, men det finns också äldre delar från restlager, förklarar Jan.
Han utstrålar äkta entusiasm när han berättar om livet som mopednörd. I det egna stallet finns bland annat en Zündapp, en Crescent compact och en Yamaha DT. Totalt har han sex, sju mopeder.
– Ofta har man många fler än så. Det är som en drog, om man har börjat så är man fast.
Mopeder är billiga att äga, du betalar ingen skatt och försäkringen kostar bara några hundra om året. Och om man hittar ett renoveringsobjekt så kan man rusta upp det och sedan sälja med god vinst, säger Jan.
Två eftertraktade mopeder
Det är drygt 70 år sedan den typ av mopeder som får köras i maximalt 30 kilometer i timmen, och som inte behöver någon registreringsskylt, kom ut på marknaden. Antalet modeller som tillverkats är betydande och Jan Östling berättar att efterfrågan på delar ökar varje år.
– Det finns två mopeder som många vill köpa, antingen den man själv hade som ung eller den man inte hade råd med, säger han
Att mopeder blivit en folkhobby är lätt att förstå, menar Jan.
– Det är en rolig och billig hobby med en fantastisk gemenskap. Det är inte bara gubbar som håller på med detta utan även kvinnor och yngre. Dessutom är det en låg teknisk tröskel att ta sig över – och du kommer nära naturen. Våra motton lyder “Ride it, break it, fix it, repeat”,, liksom “15 är inte en ålder – det är en känsla!” – och de lever vi efter.
Text: Cecilia Bäcklund