Att ge bilmotorn mer kraft var något som förr främst intresserade unga, gasglada och fartsugna. Men allt fler vanliga bilägare upptäcker fördelarna med att optimera motorns prestanda. Villanytt bad Robert Rollert på optimeringskedjan Optione, förklara vilka positiva egenskaper som medelsvenssons småbilar och stora herrgårdsvagnar kan ges.
Som bilägare ska man inte förväxla den här typen av optimering med så kallade trimboxar, som kan orsaka slitage på dyrbara komponenter och orsaka garantiproblem.
-Nej, vi korrigerar snarare bilens befintliga programvara, så att den tillåter motorn att ta ut den optimala kraft som den faktiskt har inbyggd. Det sofistikerade är att vi kan fokusera förbättringen, för bilägarens specifika behov i en viss körsituation. Vissa vill få ner sina drivmedelskostnader, andra vill ha tryggare omkörningar medan somliga vill optimera bilen för att bättre kunna dra släp och husvagn.
Det handlar mer om att öka vridmomentet i rätt situation, än att öka hästkrafterna maximalt. På så vis kan man exempelvis få sin bil att upplevas helt rätt på högre växel och lägre varv, med samma körkänsla som tidigare bara fanns på högre varv. Kraften kommer alltså tidigare.
-Ja, det ger bilägaren möjlighet att sänka drivmedelsförbrukningen med tio till tjugo procent, vilket blir mycket pengar under ett år.
Får tillbaka en anpassad styrfil
För att programvaran i varje bilmodell och motorversion ska få den mest optimala styrningen, så arbetar de enligt ett unikt koncept. När kunden lämnar in bilen så lyssnar personalen på kundens önskemål om optimeringen, och därefter testas och diagnostiseras motorn. De kopplar upp sig till styrboxen och laddar ner originalfilen som skickas till Optiones centrala optimeringsteam. Här görs hundratals optimeringar dagligen, med hjälp av originaldata som samlas in från tusentals diagnoser ute på de andra stationerna i kedjan, och de tusentals optimerade filerna som görs centralt.
-Alla optimeringsfiler har ursprungligen skapats i en dyno. En rullande landsväg, där en bil av samma märke, modell och motor som kundens körs upp och körs med olika belastningar. Samtidigt mäter man och justerar parametrar från motorn.
Värdena från just din bil matas in i en digital testbänk som simulerar körning under olika påfrestningar och situationer. Här skapas en ny datorfil, som förbättrar egenskaperna just där bilägaren vill ha dem. Filen sänds till den lokala stationen som laddar upp den i din styrbox, och därefter provkörs bilden för att konstatera förändringen. Robert tillägger:
-Vårt ständigt växande underlag av fingertoppskänsliga parametrar för varje bilmodell, som optimeras centralt, gör att varje bil får en datorfil som kalibrerats till perfektion.
Finns redan i motorn
Rober Rollert förklarar att optimeringen vanligen ökar verkningsgraden med hela femton till tjugo procent, i önskad situation.
-En turbodiesel kan man få ut ännu mer av helt utan risker för motor eller växellåda. Oavsett bilmärke, eller om man kör på diesel, bensin eller gas så kan man optimera motorn på digital väg.
Så, varför levereras inte bilarna med optimal kraft från början, om kapaciteten redan finns i motorn? Robert menar att det handlar om att utvecklandet av varje motorserie är kostsam, så tillverkarna använder oftast samma motor i många bilmodeller. Men, för att kunna sälja bilmodeller med olika priser och motorstyrka, så sker en digital strypning på motorerna i de billigare modellerna. Dessutom så får styrboxen i varje bilmodell en inställning som kompromissas för att passa majoriteten av användarna. Men, i verkligheten har alla olika behov och önskemål, som kan bemötas i den individuella optimeringen.
-Sen handlar det också om försäkringspremier. Som bilköpare kan man ju faktiskt vilja ha färre hästkrafter för att få lägre försäkringspremie, avslutar Robert.
Text: Tom Swales