Inredning 1 dec 2024
Är du också trött på minimalismen och lockas mer av den moderna barocken, rokokon eller gustavianismen? Många har redan börjat ta ut svängarna med mer ornament, guld, kristallkronor och stora speglar. Självförverkligande, lekfullt och uppfyllande av lyxdrömmar, i stället för återhållsamt, försiktigt och ibland skrajset. Jimmy Sandberg bakom det nya designmärket, Vesani, hyllar det ökande intresset för ”affordable luxury”, ”modern slottsromantik” och ”american mansion”.
Den som har koll på svensk inredningshistoria vet att det knappast är ”osvenskt” att våga välja det mer smyckande, skulpturala, massiva, förgyllda eller blänkande. Minimalismen var bara ett undantag, och längtan till det mer klassiska och romantiska märks nu tydligt. Jimmy Sandberg på Vesani, instämmer:
– Ja, fler vill inreda med inspiration av historisk lyxstil, inspirerad av rokoko, barock och gustavianskt. Men i modern version och med modern teknik. Utbudet har länge varit obefintligt för svenskar som vill unna sig massiva möbelmaterial, stora speglar, eller rejäla kristallkronor. Men inslag av den stilkänslan finns också i våra bord och sittmöbler för kök, vardagsrum och utemiljö.
Flört med dåtid, teknik i nutid
Designen flörtar med det klassiska och lyxiga från förr, men materialen och tekniken är nutida. Flera exempel hittar vi i e-butiken och deras showroom i Ängelholm. Till exempel har skåpluckor och lådor mjukstängande soft-close. Och de pampiga kristallkronorna har dimbara LED-ljuskällor. Kvaliteten är hög, materialen är rejäla och ska inte förknippas med krimskrams eller kitsch. Jimmy förklarar:
-I samarbete med tillverkarna och formgivarna har vi tillfört vår egen designtwist, för att balansera mellan det klassiska, lyxiga och det moderna.
De skandinaver som tidigt började bejaka den här stilen kunde knappt finna något utbud. Möjligen kunde man hitta enskilda inredningsföremål hos auktionskammare och vintagehandlare. Men det var sällan i nyskick, modernt eller lättfunnet.
-Men här får inredningsintresserade en samlad möjligheten att inreda hemmet.
Självbejakande
Det finns något självbejakande, bortom rädslor och jantelag, i stilen. Jimmy och hans medarbetare kallar det ”affordable luxury”:
-Ja, det har en tydlig lyxkänsla, men tack vårt direkta samarbete med tillverkarna, så är priserna överkomliga. Och som svenskt designmärke så har vi kunskap om skandinavers krav på material, stil och funktion. Vi har också influerats lite av stilen American mansion, men med en nordisk själ.
Text: Tom Swales