
Ekonomi 4 feb 2025
Att flytta betyder att mycket måste hända på en gång. Villanytt fick kontakt med Joachim Fassé på Fixarfasse som bjussar plite tips och råd för att få till en smart och smidig flytt.
En flytt är så mycket mer än att flytta sitt bohag från punkt a till punkt b. Det handlar också om flytt av elvtal, försäkringar och att ändra i sin adress på ”femtioelva” olika ställen.
– Det är mycket som ska klaffa samtidigt. Inte minst logistiken och att få till ett datum som passar både den som flyttar och den som flyttar ut. Att jobba med logistiken kan därför vara smart rent ekonomiskt. Det är inte heller ovanligt att man inte har planerat hur möbler och saker ska få plats. Villan kanske är mindre, har smalare väggar eller har en annan planlösning och då kan det bli svårt att få möblerna att passa in. Så tänk och planera lite extra för det! tipsar Joachim Fassé på Fixarfasse.
Något som kan vara svårt att veta är hur man anlitar en bra och trovärdig flyttfirma. Joachim ger rådet att vara noggrann med referenser.
– Kolla om det finns omdömen om flyttfirman online. Jag rekommenderar att undersöka recensioner på Reco som är en seriös aktör och kräver bank-id av uppgiftslämnaren. Kolla också om flyttfirman har ansvarsförsäkringar. Du kommer säkert också att ta in priser från olika firmor. Jag upplever att priserna kan skilja på som mycket som 100 procent. Om du väljer det lägsta priset, se till att goda referenser finns, avslutar Joachim.
Checklista
Tips!
Det finns olika sätt att göra sig av med möbler som inte får plats eller har gjort sitt. Den som flyttar med Fixarfasse kan sälja sina möbler via deras egen second hand-butik. Blir det inte sålt tar firman möbler vidare. Ett smart sätt att förenkla flytten.