
Båtköp privat eller via mäklare, vad är skillnaden? Bosse Knape är vd på Knape Marin och har ägnat större delen av sitt liv på sjön och som båtmäklare. Han delar gärna med sig till Villanytts läsare om hur andrahandsmarknaden för båtar fungerar och vad man bör tänka på.
Knape Marin är idag en av Sveriges största båtmäklare för segel- och motorbåtar, och har representanter i stora delar av Sverige. Hit kommer många av landets båtälskare för att köpa eller avyttra sina båtar.
– Andrahandsmarknaden är stabil och det finns en efterfrågan både på motorbåt och segelbåt. Det är tuffare för nyproducerade båtar som stigit i pris och sen har en värdeminskning så fort det blivit använda. Men en bra begagnad båt behåller sitt värde. Vi säljer båtar i stort sett under hela året, berättar Bosse Knape.
Besiktning är A och O
Ett av skälen till att anlita en båtmäklare är för att få trygghet i affären till skillnad mot den osäkerhet som kan råda på privatmarknaden. Många presumtiva båtägare gör misstaget att inte göra en tillräcklig undersökning när de köper privat. Bosse Knape menar att båten även bör testas av auktoriserad besiktningsman för att undersöka alltifrån fukt i skrov, fel på drev, kölar eller roder mm.
– En besiktning måste göras, det är ingen tvekan. Mycket kan gå fel på hela skalan. Man kan köpa besiktning själv men det kostar såklart och det är inte så roligt om det visar sig att båten är dålig. De båtar som vi förmedlar är land- och sjöbesiktigade av fristående, auktoriserade besiktningsmän som inte har något intresse av om vi säljer båten eller inte.
Konsumentköplagen gäller
En stor fördel med att köpa båt från en etablerad näringsidkare är att köpet omfattas av konsumentköplagen, berättar Bosse.
– Du får ett helt annat skydd med konsumentköplagen än om du köper privat. Båtköp på privatmarknaden omfattas bara av köplagen och denna är inte tvingande. En säljare kan friskriva sig från fel genom att sälja båten i befintligt skick.
– De flesta båtmäklare kan även erbjuda förmånlig finansiering mot en kontantinsats på minst 20 procent av köpeskilling. Vi kollar även så att det är den verkliga ägaren som säljer båten och att den inte är belånad. Vi hara också en egen marina med båtplatser och kan vara behjälpliga med arbeten som en köpare, säljare vill ha utförda.
Båtens historik är viktig
Bo Knape tipsar att man bör kontrollera hur båten varit vinterförvarad och vad det finns för dokumentation över service och reparationer.
– Dokumentationen bör finnas där, det är den som berättar om och hur båten är skött och servad. Som båtmäklare undersöker vi och tar reda på fakta om båten, det är ytterligare en trygghet för köparen, avslutar Bosse Knape.
Text: Eva Rydinger