Linjer, mönster, geometriska former, rasterpunkter och kontrasterande färger. Det är några element som kännetecknar Alexandra Severinssons bilder och emaljerade plåtobjekt. Uttrycket tillför mycket liv och energi, i både privata hem och publika interiörer. Dessutom har hon kommit på hur våra tomma och bortglömda innerhörn kan bli den nya platsen för väggkonst.
Även om motiven kan uppfattas som grafiska så producerar Alexandra inte alls upplagor och reproduktioner, utan bara original.
– En unik bild tillför mer personlighet i rummet eller miljön, jämfört med en bild ur en tryckt upplaga. Mitt sätt att arbeta ger däremot en grafisk känsla, tack vare skarpa maskeringar, schabloner, punktmönster, symmetri och tydligt avdelade färgfält. Jag är ju lite förtjust i maskinella, industriella och arkitektoniska uttryck, berättar Alexandra.
För ögonblicket arbetar hon med en privat beställning, avsedd för en vägg med högt till tak i ett hem. Det händer att formaten blir uppemot två till tre meter, i synnerhet när verken beställts för att ge karaktär till en specifik vägg, eller en viss interiör.
-Stora bilder brukar jag ha liggande på ateljégolvet, under arbetet, och målandet sker då från alla håll och sidor.
Det pågående arbetet kan man se på Alexandra Severinssons instagram, med samma namn.
Emaljmåleri på plåt
Även om Alexandra oftast målar med akryl på duk, så arbetar hon även med emaljfärger på plåt som hettas upp i ugn. Materialet och tekniken använder hon för både tvådimensionella och tredimensionella skulpturer – både fristående och vägghängande, inomhus och utomhus. Särskilt intressant är hennes färgrika och högblanka emaljverk för montering i innerhörn.
– Ja, väggars innerhörn är ofta en bortglömd yta. En tavla är ju omöjlig att placera i ett innerhörn, så oftast blir platsen tom och livlös. Så, därför började jag arbeta fram de här vägghängda verken som utstrålar liv, färg och karaktär från hörnet. Man kan se dem som tredimensionella bilder eller väggskulpturer.
Emaljmåleriet på stålplåt är mycket beständigt och motståndskraftigt, och fungerar därför på exteriörer och i interiörer, både privat och i publika miljöer. Huddinge sjukhus är ett exempel, där Alexandras verk sätter färg på interiören.
Färgerna har huvudrollen
I Alexandras icke-föreställande bilder så är det färgerna som ger oss motivet.
-Färgerna är viktiga, även i vår vardagliga upplevelse. I vissa perioder kan jag experimentera mer med en viss färg, ibland för att lära känna en färg som jag tidigare haft svårt för. När jag gick masterutbildningen i Fine Art, i England, så behövde man motivera färgvalen. Men, nu sitter kunskapen i ryggraden och jag väljer färger mer intuitivt. Såvida det inte är ett platsspecifikt uppdrag som behöver viss anpassning, vilket är en spännande begränsning att arbeta utifrån.
Text: Tom Swales