Array
”Många fler skulle kunna betala mindre, för minst lika bra villkor”
Företaget Advisa arbetar med att få ner folks lånekostnader genom att låta banker, kreditbolag och låneinstitut konkurrera med sina bästa erbjudanden. Villanytt undrar såklart hur Advisas tjänst kan vara gratis, och frågar kundservicechefen Miriam Mölldal.
-Det är kostnadsfritt för alla som ger oss uppdraget att ta in bättre låneerbjudanden. Vi får vårt arvode från den långivare, av våra trettiofem samarbetande, som kunden fritt väljer. Däribland finns både stora välkända banker och en del mindre kända, men alla är reglerade och har tillstånd från Finansinspektionen.
Stora och små banker
En del kunder kan vara skeptiska till banker som de aldrig hört talas om.
-Ja, de flesta privatpersoner känner faktiskt bara till ett fåtal banker, men det finns så många fler reglerade och stabila aktörer. De flesta av våra kunder har nog haft livslång kontakt med samma bank, men kommit till insikt om att den lojaliteten inte alls har gett dom lägre ränta.
På frågan om hur Advisa kan få fram bättre villkor, svarar Miriam:
– Bankerna vet att vår anbudsförfrågan går till flera kreditgivare, och då anstränger de sig för att konkurrera om en kund. Om en privatperson själv skulle ta in anbud från så många långivare så skulle varje långivare behöva göra en kreditupplysning. Och, om många kreditupplysningar görs för en person, så kan vissa banker tolka denne som mer riskabel. Genom vår tjänst så görs bara en kreditupplysning, som alla långivare får ta del av.
Undvika överpriser
Miriam Mölldal och kollegorna på Advisa understryker att deras tjänst främst inte handlar om att sanera människors skuldproblem, utan snarare om att säkerställa att dom inte betalar onödigt mycket för sina nuvarande lån. Och faktum är att vissa kunder slutligen väljer ett anbud från sin nuvarande bank, om Advisas tjänst fått fram bättre villkor än den lojale kunden själv erbjudits av sin personliga bankkontakt.
-De flesta som testar tjänsten blir oftast glatt överraskade. Advisa är opartiska i kundens val av bank, och vi skulle aldrig uppmuntra kunder till att ta onödiga lån. Vi omförhandlar människors vanliga och nuvarande lån, och bistår gärna med råd för att bedöma vilket anbud som skulle passa personen bäst, avslutar Miriam.
Text: Tom Swales