Möt våren i en klassiskt, brittisk Morgan
Ladies and gentlemen, det är hög tid att sondera terrängen om du vill ha en brittisk vår på fyra hjul. Mats Johansson, eldsjälen bakom British Auto, berättar vad den bilköpare ska tänka på som har fallit för sportbilen Morgan och engelsmännens charm.
Morgans ikoniska sportbilar står på rad och lacken glittrar oskuldsfullt och förförande i British Autos show room i Stenkullen utanför Lerum.
– Vi förverkligar människors bildrömmar. Det är många som har funderat länge, innan de kommer hit, säger Mats Johansson.
Den sista klassiska sportbilen
Morgan Motor Company har tillverkat bilar i mer än 110 år. Den som köper en Morgan får den sista klassiska sportbilen, en bil som inte är överfylld med modern teknik, berättar Mats. Bilarna byggs på samma vis sedan 1936 med klassiska trådekerfälgar och manuell sufflett.
– En Morgan är verkligen tillbaka till grunden vad en bil är och något som du kör själv. Den kan inte köra åt dig, säger Mats.
Samtliga Morganbilar är byggda för hand där ask, aluminium och läder är givna material. Och all plåt handknackas.
– Det är ett gediget hantverk och extremt lite plast. I princip är plasten obefintlig, möjligen en liten motorkåpa.
Ny eller gammal?
Den som ska köpa en Morgan för första gången bör tänka igenom ett par saker. Hur långa resor man ska göra, hur ofta den ska användas och vad den får kosta. Den som vill ha en billigare och driftsäker Morgan ska söka efter en bil med mindre motor. Den som ska göra långresor bör välja en fabriksny.
– En del vill ha en gammal bil som är lite skönt vintage-sliten och bara använda den ibland. Den som köper en sådan bör ha ett intresse för bilar. Det kräver ett större ansvar och att man själv kan meka eller skruva, berättar Mats.
Men det är ingen större skillnad på en fabriksny eller tio år gammal Morgan. Till skillnad mot en Volvo som blir omodern efter tio år.
– En tio år gammal Morgan är fortfarande modern och har ofta inte gått så många mil. Bilen har lång livslängd om den sköts och tas om hand. Den bör stå varmt och torrt i garage och skyddas från väder och vind.
Förhållandevis kort leveranstid
Leveranstiden för en specialbeställd Morgan är idag 4–5 månader. De klassiska färgerna Racing green och Royal Ivory White är vanligast men en ny Morgan går att få i vilken lack som helst.
– Läderklädslar finns i kanske 20 olika färger i grundsortimentet. Men det går alltid att specialbeställa. Det är nästan aldrig att två bilar är identiska, säger Mats.
Klubben samlar entusiaster
Många som drömmer om en Morgan är också passionerat intresserade av den engelska kulturen. De längtar efter att göra resor med bilen, åka nedcabbat i tweedkavaj på kurviga vägar ut i Europa eller England.
– Inte alla, men många tycker om det brittiska arvet och signalvärdet som den står för. Det finns en identitet man vill förenas med. Därför är det också vanligt att man går med i klubben som ger en trevlig gemenskap. Man träffas och åker ut ihop på landsvägarna, i olika delar av landet.
Men måste man vara passionerat bilintresserad för att köpa en Morgan?
– Nej, det tycker jag inte. Inte om man köper en ny. Då får man en klassisk gammal bil med ny teknik som man bara kan njuta av, avslutar Mats.
Text: Eva Rydinger