Byggnation Byggnation
Inredning Inredning
Livsstil Livsstil
Inredning 21 nov 2021

Åter blått så in i Norden

Coronan drog en brun ton över Nordens soffor och andra hemtextilier medan återhämtningen gett en renässans för färgerna blått och grönt.

Skiftningarna speglar en pånyttfödd stor nyfikenhet på övriga världen med en längtan efter hotellmiljöer och indirekt därmed resor. 

Pandemin har starkt påverkat hur vi vill ha det hemma, både vad gäller inredning och färgsättning. Plus att nedstängningar gett anledningar och tid att se över och ändra hur det ser ut i våra hem. Trenderna märks kanske allra snabbast bland de företag som lever av att sälja hemtextilier. Och om företagen dessutom greppar flera länder i Norden blir deras rapporter om modeinriktningar än mer relevanta.

Olika i Norden

Kompetent att bedöma sådant är exempelvis Vicki Damgaard-Schmidt på danska Dekoria. Svenska och finska inredningsintresserade vill främst ha klädslar till Ikeamöbler, berättar hon. Det medan hissgardiner säljer bra i Norge och hela utbudet går hem i Danmark. För fåtölj- och soffklädslar noterar Vicki dessutom bokstavliga nyansskillnader: Alla jordfärger, såsom brunt i kombination med beige och benvitt var populärast när coronan härjade som värst. Sedan den börjat att mattas av gäller nu istället blått och grönt.

Hotellig trend

Det spiller dessutom över på färgpreferenserna för kuddar och gardiner. Många kunder vill att de ska matcha övrigt möblemang. Damgaard-Schmidt pekar också på att en markant inredningsdetalj, tidigare främst sedd på hotell, börjat leta sig in i Nordens hem: Så kallade waveband på gardiner. Det är något som antyder att nordbor i stor utsträckning längtar ut i den så länge på olika sätt avstängda världen. Kan man inte resa kanske alternativet är att skapa hemmiljöer som påminner om det som var och åter kan bli?!

Samsas med jätten

Vicki kan också berätta att många köper en ny klädsel istället för en helt ny soffa. Det visar att trenden med återbruk också har fått en skjuts framåt i pandemin och dess efterföljd.

Men några starka motsättningar mellan den småländska möbeljätten och det syddanska företaget vill hon absolut inte måla upp. Tvärtom lever de i mycket gott samförstånd mellan varandra, anser Vicki Damgaard-Schmidt och ger exempel:

– Ofta har vi det de inte längre säljer eller inte har i lager och ofta hänvisar de till våra produkter.

Text: Nils Lindberg

Annons