Husbilar/Vagnar | Motor 21 dec 2024
Array
Respektingivande intryck och hög standard till välkomnande pris
Jaguar XF visade ansiktet första gången 2007, och mycket har tillkommit under vidareutvecklandet fram till dagens testbil av årsmodell 2019. Exemplaret som Villanytt har äran att studera och uppleva är en Sportbrake, vilket betyder kombi på Jaguar-språk. Det är svårt att förhålla sig neutral, när man står inför det ikoniska bilmärket från det brittiska grevskapet Solihull. XF Sportbrake kan storleksmässigt liknas vid Mercedes E-klass och Volvo V90, men jaggan utstrålar betydligt mer premiumkänsla. Efter att Villanytts testreporter synat bilen runtom så konstateras att formgivarna har lyckats kombinera klassiskt med modernt på ett imponerande sätt.
Välutrustad insida
När man kliver in så anar man att delar av interiören tillverkas och monteras enligt den hantverkstradition som länge kännetecknat Jaguar. Utrymmena är väl tilltagna och rymmer en stor familj med resväskor, som är den ena målgruppen. Troligen kommer dessa familjer att attraheras av möjligheten att privatleasa för 3 995 kr i månaden. Den andra målgruppen är företag som säkerligen lockas att välja Jaguar XF som tjänstebil. Förmånsvärdet beräknas på 8,5 prisbasbelopp, när de köper den för 386 750 kr. Instrumentpanelen domineras av den breda infotainmentskärmen InControl, som erbjuder alla möjligheter för uppkoppling och underhållning. Alla XF-versionerna har den senaste generationens kommunikationsteknik, Touch Pro. Redan på standardnivån ingår dessutom klimatanläggning, bluetooth, läderklädsel, backkamera, parkeringssensorer, automatväxel, luftfjädring på bakaxeln, elmanövrerad baklucka. Dessutom är det standard med en fjärrstyrd parkeringsvärmare som går på bilens drivmedel, vilket gör att du alltid kan sätta dig i en uppvärmd bil, oavsett var du har parkerat.
Stadstrafik och parkering
När man kliver in så är både växelspak och ventilationsmunstycken infällda och dolda, men med tändningen fälls de ut. Det lilla runda vredet som skjuts upp ur sin gömma i mittkonsolen är växelreglaget. Vi väcker de 180 hästarna under huven, som i detta fall går på diesel, och det dova motorljudet utlovar en upplevelse. Växelvredet vrids till ”Drive” och den åttaväxlade automatlådan svarar mjukt, och strax är vi ute i trafiken. Reglagen är lätta att hitta intuitivt och sikten är god vilket särskilt uppskattas i stadstrafiken. Kanske är det bara inbillning, men det känns ändå som att medtrafikanterna håller lite extra respektfull marginal till Jaguaren. Det är i så fall märket som inger respekt, för priset (från 386 750 kr) är inte alls skrämmande för en så kvalitativ och välutrustad bil. Lädersätena är elektrisk reglerbara för alla positioner, och när vi fickparkerar så guidas vi tryggt, av de främre och bakre parkeringssensorerna in i fickan. Den breda 10,2-tums skärmen visar en tydlig bild från backkameran så att vi även får acess till de tajtaste parkeringsfickorna.
Motorväg och miljö
På motorvägen är ljudet fortfarande behagligt och dieselmotorn drar oss piggt förbi i omkörningar, medan fjädring och dämpning agerar mjukt och stadigt i kurvorna. Bilens ramstomme och hjulupphängning har en lättviktskonstruktion av aluminium, vilket både gör den lättmanövrerad och minskar bränsleförbrukningen. Enligt WLTP, som är den nya realistiska proceduren för att mäta drivmedelsförbrukning och utsläpp, så drar vår diesel-jagga 0,57 liter per mil. Och det måste ju betecknas som sparsamt för en stor 180-hästars kombi. Den moderna dieselmotorn ger låga kväveoxidutsläpp, och man kan även tillägga att av allt dieselbränsle som säljs i Sverige är trettio procent biodiesel, vilket genererar lägre koldioxidutsläpp. Så det är med gott samvete undertecknad flyter fram, och jag anar att de brittiska bilbyggarna i Castle Bromwich känner stolthet. Varje exemplar görs faktiskt på beställning, så det finns en väntande ägare för varje bil som byggs. Därmed avslutar Villanytt provkörningen med bedömningen att prestandan, upplevelsen och priset förtjänar höga betyg.
Testreporter: Tom Swales