Husbilar/Vagnar | Motor 21 dec 2024
Array
Elbilar har länge betraktats som en kompromiss, där man tvingats acceptera vissa begränsningar. Men, nya Nissan Leaf, har så många förbättrade egenskaper att testreporterns fokus snabbt förflyttas till att bara notera bilens styrkor. Testexemplaret var en tufft kamouflagefärgad fyrtio-kilowattare, vilket är den styrka som huvudsakligen säljs. Som alltid, när man provar en ny elbil, så gör tystnaden att man ifrågasätter om bilen överhuvudtaget är i gång, men ett lätt tryck på gaspedalen gav tydligt svar. Bilen var mycket pigg medan fjädring och dämpning upplevdes sportig, utan att kännas hård eller stötig. Eftersom det rådde tre minusgrader så var det ljuvligt att slå på rattvärmen som levererade snabbt. När vi testade fickparkering så fick vi utmärkt hjälp av parkeringskamerorna som kan visa 360 grader runtom hela bilen, och kommer upp automatiskt på den stora displayen vid parkeringssituationer.
Batteriet
Färden gick vidare under fascinerande tystnad i hastigheter ända upp till sjuttio-åttio kilometer i timmen. När det gäller högre farter, oavsett vilken bil man kör, så bör man komma ihåg att det sällan är en bils motor som dominerar, utan fartvind, roterande drivmekanik och däckfriktion mot asfalten.
Att Nissan Leaf är en riktig bil, och inte bara ett alternativ för entusiaster, har gjort att flera taxibolag satsat på den, främst för den nya batteritekniken. Företaget Elektritakso i Estland har faktiskt femtio Nissan Leaf, som i genomsnitt har rullat 26 000 mil och de vittnar om att originalbatterierna fortfarande har cirka 80 procents kapacitet kvar. Detta trots att de flesta av deras bilar är av den föregående generationen, som inte har de här nya effektivaste batterierna. Dessa garanteras faktiskt hålla god kapacitet i minst åtta år, eller upp till 16 000 mil. Men att döma av taxibolagets erfarenheter så tycks ju batterierna vara mycket mer långlivade.
Laddning
Med den medföljande laddkabeln kan man ladda bilen i vilket eluttag som helst. Men det kan ändå vara bra att först ta hem en elektriker som kontrollerar elsystemets stabilitet i ditt hus, för att garanterat ladda tryggt. I de publika snabbladdare som finns ute i landet så kan man ladda batteriet, från tjugo procents kapacitet upp till åttio procent, på bara en timme. Detta ger ju helt nya möjligheter till att resa långt och ladda på en laddstation medan man lunchar. Faktum är att bilens navigationssystem visar dig var närmaste laddstation finns när nivån är låg (under testet hittade den 4 600 stationer i Sverige). Snabbladdningen räcker mycket långt, men en maximal fulladdning tar sju-åtta timmar, fast det ger dig då hela 39 mil i stadstrafik.
Smarta möjligheter
Ett smart sätt att spara på strömmen är att använda B-körläget som omvandlar kraften i varje inbromsning till en liten extra elladdning som går till batteriet. Då slutar du kanske svära för varje inbromsning i tät stadstrafik? Som på alla nya bilar finns även ett ECO-läge som också spar el genom att inte accelerera för mycket. Smartast är kanske att både ECO- och B-läget kan vara påslagna samtidigt, och vi upplevde ingen praktisk begränsning med det. Som elbilsägare kan man ju dessutom ladda bilen på de tider som elbolagen har lägre taxa, vilket ofta är på natten. Med Nissans mobil-app, NissanConnect, kan du enkelt schemalägga laddningen på de billigaste tiderna. Och, på vintern kan du via samma app sätta på kupévärmen en stund innan du går ut till bilen, eller läsa av batterinivån när du sitter på jobbet. När Villanytt slutligen summerar upplevelsen så blir det faktiskt högsta betyg.
Utmärkelser:
Årets miljöbästa bil 2018 (Sverige)
World Green Car of the Year, 2018
Mest sålda elbil i Europa
Körsträcka/full laddning:
39 mil stadskörning
27 mil blandad körning
(Kan laddas i vanligt 230v-elurtag)
Laddstationer:
4 600 i Sverige just nu
(400% ökning på endast tre år)
Intressanta egenskaper:
Pro Pilot: Håller bilen inom filerna och på avstånd till framförvarande bil.
E-Pedal: Möjlighet till bromsning när man släpper gasen.
Parkeringskameror: 360 grader
Autobroms (fotgängaravkänning)
Testreporter: Tom Swales