Byggnation Byggnation
Inredning Inredning
Livsstil Livsstil
Ekonomi | Inredning 26 jan 2022

Varför SEO påverkar dig som villaägare

Att äga en villa har många fördelar, men det finns även något som av vissa betraktas som en baksida: huset kräver mycket jobb. Du kanske är på jakt efter inredning att fylla alla rum med, eller kanske vackra blommor till trädgården inför vårsäsongen.

Om du någon gång letat efter inredning eller dekoration på internet vet du att utbudet är enormt, liksom konkurrensen mellan de olika företagen. En Google-sökning på ”inredning” ger flera miljoner resultat där mängder av företag berättar för dig att just deras produkt är den bästa.

Ofta väljer sökaren att klicka på något av toppresultaten. Enligt statistiken klickar hela 35% på det högst rankade organiska resultatet, det vill säga den första webbsidan under annonserna. Därav är det direkt avgörande för företagen att synas högt upp i de organiska resultatlistorna. För att uppnå detta mål krävs att de jobbar aktivt med SEO.

Vad är SEO?

SEO är en förkortning för Search Engine Optimization, och översatt till svenska kallas det sökmotoroptimering. Namnet är ganska självförklarande då idén är att man optimerar sin webbplats efter sökmotorernas algoritmer, i syfte att ranka högre än konkurrerande webbplatser bland sökresultaten.

Företag som vill optimera sin hemsida kan ta hjälp av en SEO-byrå med rätt kunskaper. Exempelvis kan byrån I Am Content hjälpa företag att uppfylla en checklista för SEO. Experthjälp är ofta en direkt nödvändighet för framgångsrik optimering, då SEO är ett eget universum med många regler att följa och fällor att undvika.

Så fungerar sökmotoroptimering

I grund och botten handlar SEO om att identifiera de sökord som är rätt för verksamheten i fråga, det vill säga vad deras potentiella kunder söker på. För en e-handel inom inredning som vill fånga upp sökningar från villaägare kan några basord exempelvis vara ”soffbord”, ”ljusstakar” och ”köksstolar”.

Därefter ska dessa sökord implementeras på den egna sajten. Det krävs att orden används med en viss frekvens i texterna och att innehållet är strukturerat och informativt. Utöver detta är det även viktigt att ha en strategi för externa länkar som pekar mot den egna sajten. Detta gör att Google bedömer hemsidan mer trovärdig.

Viktigt att komma ihåg är att SEO är ett långsiktigt arbete, och att man kan behöva ändra sina strategier med tiden. Detta eftersom Google med olika jämna mellanrum utför uppdateringar som kräver att företagen tänker om.

Google en av de största ytorna för exponering

På senare år har allt fler företag upptäckt vikten av att optimera sin hemsida efter Googles algoritmer. Att förstå varför är inte särskilt svårt. I Sverige görs 97% av alla sökningar online via Google. Och antalet informationstörstande svenskar är inte få. Faktum är att det varje dag görs hela 55 miljoner ”googlingar”. 

Om ett företag syns högt på Google exponeras varumärket för en enorm mängd individer. Och för det företag som optimerat sin sajt på rätt sätt efter rätt sökord kan det innebära stora möjligheter för verksamheten, i form av ökad försäljning. Detta är även positivt för dig som sökare, då det ger dig fler relevanta resultat när du är på jakt efter inredning till ditt hus.

SEO allt viktigare inom flertalet branscher

Det är inte bara för e-handlare inom inredningssegmentet som SEO vuxit sig stort. Att optimera sin hemsida är viktigt för alla företag som vill locka till sig fler och nya kunder. För den som vill bli villaägare eller för den som vill sälja sitt hus är det viktigt att känna till att mäklarfirmor arbetar med SEO i stor utsträckning.

De flesta husjägare letar försäljningar online. En mäklare bör därför se till att ens hemsida rankar på sökord som:

  • ”Bostäder till salu”
  • ”Köpa lägenhet”
  • ”Sälja bostad”

Lokal optimering en nyckel för mäklarfirmor

För mäklare är det ofta viktigt att fokusera på den lokala målgruppen, det vill säga den stad eller ort där försäljningarna äger rum. Därav är så kallad lokal SEO en av huvudnycklarna till framgångsrik optimering inom denna bransch.

 Om du någon gång gjort en lokal googling har du säkert sett kartan som visar olika företag i närområdet och information om dem. Kartan och listan hamnar ovanför de ”vanliga resultaten”, vilket såklart är en stor fördel. För att kvala in till denna lista krävs bland annat att företaget och dess kontaktuppgifter registreras i Google My Business.

Syftet är att webbplatsen ska ranka högt på sökord som ”mäklare Jönköping”. I dag är Google dock så pass smart att detta sökord inte ens behöver användas på den egna hemsidan, utan läser istället av den geografiska platsen automatiskt. Men, för att ranka högt på lokala sökningar krävs fortsatt att sajten är korrekt optimerad efter algoritmerna och tillräckligt trovärdig med hjälp av externa länkar.

Uppbåda intresse för din husförsäljning

I dag använder vi internet för de flesta av våra ärenden – att köpa och sälja bostad är definitivt ett av dem. Den mäklarfirma som inte syns på Google vid ovan nämnda sökord, både nationella och lokala, lär därför knappast slå nytt försäljningsrekord eller överrumplas av nya kunder. 

För dig som ska sälja din villa är det ju av stort intresse att just din försäljning syns högt i sökresultaten – för att uppbåda ett stort intresse och därmed en långdragen budgivning. När du står i begrepp att sälja ditt hus vill du därför välja en mäklare som har koll på hur SEO fungerar.

Annons