Skönhet & hälsa | Styling 13 mar 2019

Välutbildade frisörer gör kunden trygg hos Black & White

Frisörföretagarnas symbol borgar för kompetens och laglighet

Personalen på Salong Black & White, på Kvilletorget i Göteborg, möter ofta kunder som känner otrygghet efter dåliga upplevelser hos mindre seriösa frisörer.

– Vi jobbar mycket för kundens trygghet och förtroende. Att vi har yrkeslicens och är med i Frisörföretagarnas branschförbund garanterar kunden att vår verksamhet har kontrollerats. Kunden omfattas av försäkring och kan vända sig till förbundet om något skulle gå fel. Det gäller  inte bara klippning utan även vår hår- och ögonfransförlängning, berättar Monica Niklasson, på Salong Black & White.

Hon framhåller också hur viktigt det är att alltid ha en känsla för individen.

-Ja. Vi samtalar och lyssnar på kunden under arbetet, för varje litet steg om de är minsta oroliga. Att vi är välutbildade innebär ju inte bara att vi är kompetenta frisörer, utan att vi kan läsa av kundens önskemål. Och att vi har kunskap om kemikalier och behandlingar som passar kundernas olika känsligheter.

Den tryggheten och garantin kan man sällan begära hos en frisör som bara tar en dryg hundring för en klippning. Det är ju dessutom svårt att klaga på ett utfört arbete om det inte finns på papper.

– Jag råder alla att inte ta stora risker bara för att spara småsummor. Särskilt inte när man gör sig fin för ett speciellt tillfälle, avslutar Monica.

Text: Tom Swales

Annons