Har du upplevt vibrationer i båten i sommar? Redan små skador på propellern kan genom obalans skapa minskad drivkraft och det går inte alltid att upptäcka med blotta ögat. Experten Niklas Berglund på Propellerservice i Göteborg tipsar om att se över propellerns status redan i höst – för att båten ska stå klar och redo inför nästa båtsäsong.
Propellerservice är en av landets mest erfarna propellerverkstäder och Niklas Berglund kontaktas av båtägare från hela landet, även Danmark och Norge, för att serva och reparera propellrar som fått slita hårt under säsongen. Problemen kan vara båda tydliga och diffusa. Niklas tipsar om att kontrollera status på propeller i samband med att båten plockas upp och rengörs under hösten. Propellern får inte vara bucklig eller ha några jack i sig.
– Du vill inte sjösätta på vårkanten med krokig eller skadad propeller. Ha därför koll på att propellern inte har några skador. Det gäller oavsett om det är en utombordare, eller om det är en motor med drev eller axlar. Om du inte har en skada, räcker det att rengöra propellern, men om skador finns, bör den plockas ner för kontroll av propelleraxeln, säger Niklas Berglund.
Oskadad propeller viktig för prestandan
Att propellern inte har några skador är viktigt för prestandan. Det kan vara små avvikelser som avgör och syns inte alltid med blotta ögat. Om propelleraxeln är krokig vid till exempel propellerkonan kan detta medföra vibrationer för båtägaren. Vibrationerna ökar också slitaget på axellager och tätningar. Dessutom försämras propellerns egenskaper, berättar Niklas.
– En vibration under båtfärden kan indikera att något är fel. Vet du om att du har varit på grund, bör du absolut kontrollera den. Men det kan räcka med att propellern har trasslat in sig i en lina för att den ska bli skadad och detta kan vara svårt att se med blotta ögat. En genomgång med service är därför att föredra. Om propelleraxeln misstänks vara krokig behöver den mätas upp med indikatorklocka.
Tuffa följdskador att se upp med
Att vara uppmärksam på vibrationer handlar inte bara om prestanda. Dessvärre kan det bli tuffa följdskador på grund av vibrationer, skador som Niklas och Propellerservice ofta får ta hand om.
– Om du har en båt med drev-installation, eller utombordare, kan en skadad propeller eller krokig axel resultera i läckage i växelhuset. Detta innebär att man får in vatten i oljan, vilket förorsakar skador inne i drevet. Reparationer och renovering av växelhus, drev och skäddor är vanligt förekommande hos oss. Du kan också få följdskador på en axelbåt. En krokig propelleraxel ökar slitage på lager och tätningar.
Så när på året bör man undersöka status på propellern?
– Hösten är bästa tiden för att ta tag i detta, vänta inte tills våren kommer. Då är väntetiden längre och det kan ta längre tid för att fram ersättningsdetaljerna. Faktum är att lagerhållningen inte har återhämtat sig riktigt efter pandemin, samt att råvarupriserna har ökat. Detta har medfört längre leveranstider och högre priser för våra konsumenter, avslutar Niklas.
Text: Eva Rydinger