Med utgångspunkt från klassiska verk och referenser till hiphop har hans tavlor snabbt blivit efterfrågade. Under signaturen Criss Bellini skapar han tuffa bilder med mycket attityd och blinkningar till kommersialism. Villanytt pratar med bildkonstnären som även når utanför de vanliga konstkretsarna.
Han strävar efter att hålla sig anonym, avstår från att visa sitt ansikte och jobbar under pseudonym.
– Jag vill att fokuset ska vara på bilderna, och inte på mig. Mitt ansikte, min klädstil och mitt liv ska inte påverka hur folk tolkar mina bilder, förklarar Criss.
präglats mycket av hiphop
Bilderna utgår från kända och historiska verk, som han sedan bearbetar vidare med sin idé. Med skicklighet och precision jobbar han med digitala verktyg, och ger de ikoniska målningarna en ny attityd. Han tillför många element från streetkulturen; Högar av pengar, en arrogant attityd, sneakers, basket, dollartecken, graffiti och ramar in bilderna i barocka guldramar.
– Betraktarna får tolka allt som de vill, utifrån sina egna värderingar. Jag är själv uppväxt i ett område som kan liknas ett svenskt ghetto, och jag har präglats mycket av hiphop. En kultur med helt andra ikoner än de klassiska konstverken. Men när de två världarna möts i mina bilder så händer nåt, säger Criss Bellini.
Grafiska upplagor
Criss Bellini säljer sin bildkonst som grafiska blad i begränsad upplaga, och olika format på konstpapper och canvas. Han har snabbt nått både typiska konstköpare, och de som aldrig tidigare köpt eller intresserat sig för tavlor.
– I vissa fall väcks en nyfikenhet för de klassiska verken och mästarna, men för de flesta handlar det främst om att de gillar min nya komposition.
Genom Criss bilder får man plötsligt syn på de många likheterna i hur historiens maktpersoner och dagens rapartister avbildar sig. Rikedom, guld, stora smycken, rätt kläder och hårda miner har använts lika mycket i gamla kungaporträtt som i rapparnas videor. Symbolerna för lyx, texterna ”Dream big” och ”More money, more problems” kan tolkas som ett statement både för och emot drömmen om rikedom. Men vi får inte veta.
På frågan om varför han klär många av figurerna i balaklava, rånarluva, svarar han:
– Jag ska inte tolka bilden åt andra, men det har att göra med våra masker och roller, som vi använder i olika situationer.
Text: Tom Swales