Homestyling | Inredning | Möbler | Textil 16 aug 2019

Rasha – en vanlig tjej med stora drömmar

Rasha är en drygt 30-årig tjej från Stockholm, med ett förflutet som säljare och en passion för att sälja. Hon har också en stor passion för inredning och dofter – gärna exotiska och lyxigt förpackade sådana. Drömmen om att skapa ett eget varumärke började 2017, då Rashas man skämtsamt föreslog att hon skulle skapa egna doftljus. Resten är historia och två år senare var produkterna klara att lanseras.

Att Rasha på mindre än 6 månader ha lyckats signa ett 30-tal återförsäljare är högst imponerande, både marknaden och kunderna har tagit emot dem över förväntan väl. – Vi har verkligen tänkt på alla detaljer, både när det gäller doftljusen och de matchande tändsticksaskarna med vackra förpackningar i glas, sammet och siden. Loggan la vi extra mycket tid på eftersom vi ville ha något som etsar sig fast i minnet, berättar Rasha.

“Det är ofta väldigt uppskattat att få ett fint och väldoftande ljus i present. Det blir som en extra lyxig inredningsdetalj. Själv har jag doftljus i varenda rum!”

På Rash Sweden presenteras produkterna precis så lyxigt som hela grundidén vilar på. Varje doft blandas av Rasha och hennes man, och man riktigt känner dofterna och känslan av lyx genom skärmen. – Vad roligt att du tycker det, säger Rasha, det var precis det som var meningen. Och vi harverkligen jobbat med detaljerna, för ett doftljus är mer än “bara” ett ljus. Det är en vacker och väldoftande inredningsdetalj som passar i alla typer av hem.

Vad bör man tänka på när man ska köpa ett doftljus?

– Rash doftljus är tillverkade av 100 % sojavax, vilket betyder att de är helt fria från paraffin som kan vara direkt skadligt att andas in. Därför känns det extra viktigt för oss att utesluta paraffin helt. Det tycker jag är det viktigaste att tänka på.

Spännande nyhet lagom till Formex

Lagom till Formexmässan, som hålls mellan den 20–23 augusti, kommer Rash Sweden med en nyhet i form av en matchande ljussläckare. Den blir förstås guldfärgad och kommer att levereras i en lyxig förpackning, precis som doftljusen och tändsticksaskarna. Återigen är det helheten och känslan av lyx som står i centrum.

En annan sak jag gillar med hela affärsidén är att doften i sig inte är namngiven, utan att det är ljuset i sig som har fått ett namn. Rasha menar att var och en bör få göra sin egen tolkning av doften och att man använder sitt doftsinne på ett helt annat sätt om man inte blir vägledd. – Står det Citrus eller Kanel på förpackningen så doftar ljuset just det, men står det som i vårt fall exempelvis Enigma eller Kalia på en svart eller blå sammatsask med gulddetaljer är det fritt fram för den egna fantasin. Kalia doftar godis om du frågar mig, fast det är en blandning av olika exotiska frukter.

Text: Petra Roman

Bild: Rash Sweden

Annons