Att välja rätt släpvagn efter både behov och plånbok är inte lätt. Det finns en uppsjö av märken på marknaden och hur vet man vilken vagn som passar en bäst? Villanytt har pratat med Kalle Hällgren på Lorries släpvagnar i Umeå, som ger oss värdefulla tips.
I Sverige är det den lilla vagnen med gallergrind som säljs allra bäst, säger Kalle, och fortsätter:
–Att välja släpvagn är som med allt annat, man får vad man betalar för. Det finns många bra produkter där ute men om man väljer att betala mer, så får man en rejäl vagn med lång hållbarhet.
På frågan om det finns skäl att välja en svensktillverkad släpvagn svarar Kalle att vagnarna som tillverkas utomlands är lika bra, och att det mer handlar om kvaliteten på monteringen och valet av komponenter såsom bromsar.
Men vilken släpvagn är mest intressant för en villaägare?
–En mindre vagn för att köra till återvinningen, till exempel med gallergrind eller kåpa. Just den med kåpa är det många som tror bara är avsedd för skoter, men som har så många fler användningsområden. Den skyddar mot väder och vind, är bra för flytt och finns i massor av storlekar och prisklasser. Och så går det ju att låsa kåpan om man behöver lämna vagnen med sakerna i.
Kalle säger också att man måste fundera på hur mycket man kommer att använda släpvagnen och till vad. Ska man bara köra till återvinningen så funkar det med en enklare mindre modell. Annars är det bättre att köpa en rejäl släpvagn som funkar till mycket. Men självklart måste man gå efter plånboken också, säger Kalle.
Finns det något mer man bör tänka på vid valet av släpvagn?
–Kolla hjulaxlar och bromsar så att de är av kända och bra fabrikat. För ett större chassi är det viktigt att det är av kraftiga fyrkantsprofiler som är svetsat ihop, inte bara bultade eller nitade. När det gäller rostskyddet så är varmgalvaniserat det bästa valet för vårt klimat. Och gallergrind är ett bra komplement om man vill köra exempelvis ris eller löv. En kåpa kan också vara ett bra val och då är aluminium det bästa. Plast håller inte lika bra. Sen kan ju alla ha nytta av ett tippbart släp, för då blir det enklare att både lyfta upp saker och rulla upp en gräsklippare eller annat på hjul.
Kalle påminner slutligen om att man inte får glömma bort att serva sin släpvagn.
–Det är många som missar det, men en släpvagn måste servas precis som en bil om man vill slippa strul och merkostnader. Till våra vagnar medföljer en servicebok som talar om hur man till exempel spänner handbromsvajern och smörjer nipplarna.
Text: Jimmy Karlsson