Byggnation Byggnation
Inredning Inredning
Livsstil Livsstil
Livsstil | Motor 26 dec 2024

Laddare på samägda p-platser snart krav

Det är dags nu för många samfällighets- och bostadsrättsföreningar att planera in laddboxarna, som snart är ett krav på de gemensamma parkeringsytorna. Redan nästa år gäller EU-direktivet om ett visst antal laddplatser i förhållande till antalet parkeringar. Alexander Rönndahl på Vålt, som förser fastigheter med laddlösningar, bjussar på värdefulla råd till bostadsföreningarna.

Hur många laddpunkter som EU-direktivet kräver på de samfällighetsägda parkeringsytorna kan tolkas lite olika beroende på förutsättningar. Alexander Rönndahl på Vålt:

-I de flesta fall kommer det troligen krävas minst två laddpunkter per tjugo p-platser. Men, många föreningar kommer så klart att satsa på fler laddpunkter eftersom de inser att de boende kommer att ha fler elbilar inom kort. Man vill ju också att området ska vara attraktivt framöver att köpa bostad i. Mitt bästa råd till samfällighetsföreningar i Stockholm, Skåne och Göteborg är att så snart som möjligt be oss, eller lokala aktörer på andra orter, att titta på parkeringarnas förutsättningar. Vi kan föreslå smarta lösningar så att investeringen blir kostnadseffektiv, kräver minimalt med anläggningarbete och blir smidig för elbilisterna.

Se på förutsättningarna

Viljan och de ekonomiska möjligheterna att investera i laddstationer är olika stor i olika bostadsrätts- och samfällighetsföreningar. Kostnaderna kommer också se helt olika ut på alla platser, förklarar Alexander Rönndahl på Vålt:

– Vi är experter på att se lösningar som uppfyller kraven, till minsta kostnad. Till exempel, om två parkeringsrader ligger intill varandra så kan en enda laddstolpe ha fyra laddpunkter, för fyra p-platser. Då placerar vi stolpen där de fyra p-rutornas hörn möter varandra. Om parkeringarna har eluttag för motorvärmare så kan vi oftast använda det befintligt installerade kablaget, vilket sänker anläggningskostnaden.

Gratis för föreningen

Teamet på Vålt har även lösningar för de föreningar som ställs inför alldeles för stora investeringskostnader:

-Då är mitt råd att titta på hyrkonceptet. Genom att hyra hela laddsystemet av oss, så bekostar vi både installationsarbetet och hårdvarorna, i samarbete med vår partner. Föreningens intresserade medlemmar hyr då laddplatserna, fritt från bindningstider, mot en månadsavgift. Då blir kostnaden noll för föreningen, men man uppfyller ändå kraven, förklarar Alexander på Vålt.

Han understryker att föreningar bör agera genast, av flera skäl:

-De bidrag som idag kan delfinansiera föreningens satsning på elbilsladdare, har mycket lång handläggning. Det tar cirka sex månader att få godkännandet och ytterligare fem månader tills det betalas ut. Och när laddplatser blir ett krav, så kommer troligen bidragen försvinna. Myndigheter behöver ju då inte längre locka med bidrag för att få fastighetsägare och bostadsföreningar att skaffa laddplatser.

Text: Tom Swales

Annons