Eldrivna mopeder är inte bara populära bland ungdomar, utan ses även av vuxna som ett smart fordon. Villanytt tittar på elmopedernas fördelar, jämfört med bensindrivna, och andra skäl till att trenden växer. Som expert kallar vi in Jonathan Minkkinen, medgrundare till det svenska märket Evolt.
Det har bara gått cirka fyra år sedan som elmopederna av klass 1 (EU-moped, max 45 km/h), på allvar tog plats på marknaden.
–Ja, och vi såg tidigt att stil är mer avgörande än många tror. Den här retrodesignen tilltalar både unga och vuxna, men framför allt vill alla kunna välja en personlig färg. Så, att vi erbjuder tio olika kulörer är helt unikt, men mycket uppskattat.
Ett eget färgval gör att man känner mer för sin egen elmoppe, men lika avgörande är den maximala körsträckan på en laddning:
–När Aftonbladet och Teknikens värld testade våra elmopeder så kom de cirka 4,5 mil på en laddning. Det är mycket bra, med tanke på att testkörningarna gjordes ute i verkligheten, varav ett till och med i snöstorm.
Mycket längre sträckor som uppges av vissa märken, kan man vara lite kritisk till. Ibland handlar det om nästan laboratorieliknande tester utan motstånd, belastning och uppförsbackar.
Billigt i drift och underhåll
Den tysta eldriften, jämfört med bensindrift, är något som gillas av många. Inte minst grannarna. Att kunna prata med varandra under färden gör den roligare, vittnar många som nyss skaffat elmoped.
–Ja, och särskilt när man är två på mopeden, som ju våra är byggda för, instämmer Jonathan.
Miljövänligheten i att inte orsaka avgaser och utsläpp är helt avgörande för många, och i linje med en modern livsstil. Den svenska elen är ju dessutom nästan helt fossilfri. Kollar man vidare på ekonomin, så finns två stora styrkor jämfört med bensindrift:
–Enligt våra beräkningar så går det bara åt el för ungefär trettio öre per mil. Men, i längden har man allra mest att tjäna på de låga underhållskostnaderna. Våra moppar behöver inga växlar eller kedjor. Motordelarna är färre, och man slipper byta olja, tändstift och mycket annat.
Hydraliska skivbromsar tryggast
Villanytt noterar att elmotorn på Evolts mopeder sitter i bakhjulets nav, vilket ger mer effektivitet än om kraften överförts via kedja. Laddning kan ske antingen genom att in batteriet, hemma eller på jobbet, och ansluta laddsladden i vägguttaget. Står man på egen trygg tomt, så kan man även plugga in nätkabeln direkt i mopedens laddkontakt. Vi konstaterar att två årsgaranti ingår och att det finns reservdelslager i Sverige, vilket känns riktigt tryggt. På frågan om vilket råd Jonathan kan ge en spekulant som ska välja elmoped, svarar han och pekar på bromsarna.
–Se till att den har hydrauliska skivbromsar, som ju funkar bäst även om det blir kallt.
Text: Tom Swales