Att ha flera utspridda privatlån och krediter hos flera långivare betyder i många fall att man betalar flera faktura- och serviceavgifter. Dessutom får man generellt sämre villkor och räntor när man lånar små belopp av flera långivare. Men, för att samlandet ska locka krävs en bank som erbjuder bättre villkor än de övriga, och är villig att hjälpa låntagaren att lösa privatlånen hos de andra långivarna. Villanytt frågar Pontus von Sydow, sverigechef (stf) på Lån & Spar Bank, hur det går till.
Tanken på att kontakta sina olika kredit- och långivare kan kännas komplicerad, tidskrävande och ibland ångestfylld. Kanske bemöts man dessutom med nya lockande erbjudanden och argument som måste värderas. Pontus von Sydow instämmer:
– Därför sköter vi det åt kunderna som vill samla privatlånen. Vi tar kontakt med kundens alla långivare, löser lånen och samlar dem i ett enhetligt lån hos oss. Som låntagare får man då enklare överblick över den enda summan och de enda villkoren. Man slipper även eventuella service- och fakturaavgifter i fortsättningen, som kan ha varit en stor belastning. Dessutom så kan räntan oftast bli lägre eftersom det samlade privatlånet är större.
Han nämner att vissa kunder med riktigt stora lån har sänkt sina månadskostnader med både fem och tiotusen.
-Folk med färre lån får också bättre ekonomisk trovärdighet i andra sammanhang. Exempelvis när man vill handla mot faktura, hyra lägenhet eller ta bolån.
Granska rätt ränta
Många som tagit flera små lån granskade inte den effektiva räntan, utan lockades av en nominell ränta som inte visade alla kostnader. Pontus von Sydow instämmer:
-Det är så viktigt att en bank är transparent, tydlig och kommunicerar med den som ska ta privatlån. Som låntagare skulle jag undvika banker som är anonyma, svårtillgängliga och luddiga i svaren. Själva så har vi en ambition att ringa upp alla kunder en gång varje år, utan att det påkallats av något ärende eller problem. Saker i privat- och arbetslivet som förändrats under året kan ju öppna möjligheter för ännu bättre villkor, eller nya möjligheter. Bostaden kan ju behöva renoveras, värmepumpen bytas och den växande familjen kanske kräver en annan bil. Kanske har lönen ökat och man söker ett lönsamt sparande?
Uppmuntrar till bankbyte
Enligt mätningar känner många svenskar sig missnöjda med sin storbank, men ändå är det få som byter för man tror inte att andra banker är bättre. Men Pontus vill gärna uppmuntra folk till att våga byta bank.
-Det är faktiskt lätt, och man blir ju också en viktigare kund för en mindre bank. Men jämför kundbetygen, på exempelvis Trustpilot, och syna villkor och effektiv ränta.
Villanytt tar Pontus på orden och kollar hur kunderna bedömer hans egen bank, och jämför med marknadens dominerande jättar. Lån & Spar Bank får 4,7 i betyg av kunderna medan Swedbank och Nordea får omkring 1,5. Villanytt kan däremot inte bedöma säkerheten i Trustpilots betyg.
Text: Tom Swales