Byggnation Byggnation
Inredning Inredning
Livsstil Livsstil
Kultur 12 dec 2022

Unika originalposters hittar hem

Konst på folkhemmets väggar är tillbaka. En som har märkt av det är Hugo Bergström som driver Stain Collection. Han ger världskända konstnärer som Corneille och César möjlighet att hitta hem till de som inte har råd med originalen.

Folk har förändrat sin inställning till konsten och idag hänger posters och utställningsaffischer i finrummet. Men så har det inte alltid varit. Det är bland annat utvecklingen av digitala produktionstekniker som gjort konsten tillgänglig för fler.

Och på sjuttiotalet – före massproduktionens tid – var posters ett hantverk där konstnären la sin hand vid de sista detaljerna. Vissa av dessa orginalposters får nu en ny chans genom Hugo Bergströms försorg som förvaltar ett konstarv från sin farfar och galleristen Siwert Bergström. Framför allt handlar det om moderna verk av kända konstnärer som verkade från sjuttiotalet och framåt.

Vi har dessa originalposters liggandes och nu vill jag förmedla dem till omvärlden. Det är ett kulturarv som jag vill dela med mig av, till ett så rimligt pris som möjligt, säger Hugo Bergström.

Modernt och färgstarkt

Konstverken som ligger och väntar hos Stain Collection är moderna och färgstarka. Hugo vill slå ett slag för att inte vara rädd och våga välja en stor pjäs att hänga ovanför soffan, och att man kan hänga gammalt ihop med nytt.

Man måste våga testa. Och man behöver inte göra en hel vägg med posters. En enda maffig poster gör sig bättre än massa smått. Många är rädda för hur det kommer se ut, men jag tycker att man bara ska se till verket och det man tycker om, menar Hugo.

Liten skillnad för ett otränat öga

Vanligtvis är affischer massproducerade men Stain Collections posters är liksom grafik gjorda i en limiterad upplaga. De är också tryckta med samma teknik som ”äkta” grafik. Skillnaden är att grafiken är numrerad och signerad samt tryckt på ett annat papper. Men för ett otränat öga är det svårt att se skillnad på bilderna. Kvaliteten är förvillande lik.

Det finns idag en stor efterfrågan på grafik och originalkonst vilket har rättfärdigat populariteten av enklare posters också. En poster med finare papper har idag ett andrahandsvärde. Jag kan se mina produkter ute på nätauktionerna.

Det unika trendar

Särskilt hos den yngre generationen har strömningen med vintage fått ett starkt genomslag. Allt fler väljer att gå från det massproducerade och vill ha unika posters med några år på nacken, berättar Hugo.

Det märks också på hur yngre shoppar second hand när det kommer till kläder och vinylskivor. De söker det unika eller limited editions och vill inte ha det som andra har på sina väggar. Jag upplever också att det minimalistiska börjar försvinna lite grand. Vår typ av konst är abstrakt, färgstark och talar mer, säger Hugo.

Så vem bestämmer var gränsen går mellan ful- och finkonst? Finns det ens ett sådant begrepp?

Konst behöver inte vara svårt, antingen tycker man om det man ser eller inte. Sedan kan man djupdyka inom det och förstå metoder och teknik och konstnären bakom. Man tränar upp ett öga för det. Men ser det fint ut är det en bra början och då är det finkonst för den som betraktar, avslutar Hugo.

 

Skribent: Eva Rydinger

Annons