En av de viktigaste anledningarna till att folk väljer att bosätta sig i ett villaområde är för gemenskapen med grannarna. Det finns visserligen flerbostadshus där man också anordnar gemensamma aktiviteter, skottar varandras p-platser och ser efter varandras barn, men det är ändå något speciellt med att bo i villa. Förutom organiserad grannsamverkan kan man hjälpas åt att tömma fruktträden och låna verktyg och maskiner av villagrannar. I ett välskött och harmoniskt villaområde minskar risken för inbrott och vandalism. Detta gör det ännu viktigare att hålla ihop och hjälpas åt.
Därför faller det sig också naturligt att de ungdomar som ägnar sig åt försäljning av delikatesser för att tjäna pengar till föreningen enkelt gärna siktar in sig på just villaområden. I radhus och villaområden bor det dessutom ofta barnfamiljer som har egen erfarenhet av att samla in pengar till träningsläger och skolresor. Har man varit klassförälder och hjälpt sina barn att förverkliga sina drömresor med idrottslaget eller skolklassen blir man kanske lite extra givmild. Inte för att det behövs, försäljning är något helt annat än välgörenhet, varje lyckad affärsuppgörelse har två nöjda parter, en nöjd säljare och en lika nöjd köpare.
I ett försäljningssamarbete ihop med DelikatessKungen säljer man produkter som lufttorkad salami, lagrad cheddarost, handgjorda chokladpraliner och dragerade mandlar. Det är lättsålda produkter som inte säljs i butik utan bara av DelikatessKungens försäljningsgrupper bestående av skolklasser, idrottsföreningar och andra grupper av ungdomar.
Försäljarna erbjuder alltså delikatesser för alla smaker och eftersom försäljningen är provisionsbaserad tjänar gruppen mer pengar ju fler varor man säljer, vilket gör det ännu viktigare att hitta rätt marknad. Sedan behöver man inte begränsa sig. Bara för att villaområden har visat sig lönsamma kan man även sälja delikatesser i andra typer av bostadsområden, liksom till lokala företag och i sociala medier på nätet.
Oavsett var man säljer är processen densamma. Först tar man upp beställningar genom att leta upp potentiella kunder och berätta om alla varor man har att erbjuda. Sedan får föreningens kontaktperson hem alla sålda varor och så återstår bara att leverera dem till kunderna samtidigt som man tar betalt för dem. Med det här upplägget behöver varken klubben eller kunderna lägga ut pengar i förväg, vilket är en extra trygghet, och den säljande gruppen riskerar inte att sitta kvar med ett osålt lager eftersom man bara får hem precis de produkter som redan har förhandsbeställts.
När försäljningen är klar och klubbkassan fyllts på återstår bara att välja resmål. Det kan bli ett träningsläger eller en cupresa, det bestämmer klubben. Kanske ett småländskt äventyrsberg med skidåkning och rodelbana på vintern, mountainbikes och höghöjdsbana på sommaren. Eller något helt annat. Det är det bästa med pengar, att det ger möjligheter och valfrihet. Får man dessutom lära sig försäljning på köpet gör det inte saken sämre. Genom åren har tusentals föreningar och skolor valt detta sätt för att finansiera sina skolresor och idrottsläger. Många grupper har dessutom återkommit för att starta ytterligare en försäljning när de märkte hur roligt och lönsamt det var första gången.