Under de senaste femton åren har förhållandet mellan vårdtjänster och klienter helt förändrats. Apoteken, optikerna, läkarna, skönhetstjänsterna, veterinärerna och den sökbara vårdkunskapen finns nu på nätet. Det betyder att konsumenter och vårdtagare själv kan utföra, beställa och diagnosticera mycket som inte kräver specialkompetens. Det här innebär större risker och större eget ansvar. Men även större möjlighet att hitta lägre priser och större frihet att välja vårdtjänster, något som Villanytt här tittar på.
En stor fördel med att hälsotjänster och tillhörande produkter har blivit mer tillgängliga är att vi bättre kan dra nytta av andras erfarenheter, omdömen, betyg och tester av dessa produkter. Många jämförelser och recensioner samlas på sajten Hälsaonline.se, som exempelvis visar hur patienterna betygsatt de olika läkarapparna. Här kan man snabbt jämföra vilka kompetenser (allmänläkare, psykolog, barnmorska, veterinär, etc) som finns bakom de respektive apparna och hur snabbt de återkopplar till den vårdsökande. Villanytt hittar här även tester av fotmassageapparater, ansiktskrämer, meditationskuddar, TENS-apparater, (elektrisk nerv- och muskelstimulans), febertermometrar, blodtrycksmätare och mycket annat. Förutsatt att testerna är opartiska så ger de en god vägledning för att inte riskera att köpa de sämsta varorna.
Onlinevård begränsad, men mer tillgänglig
Den främsta anledningen till att fler vårdkonsumenter anlitar online-läkare, i stället för att fysiskt bege sig till den lokala vårdcentralen är för att slippa logistiken och väntetiden. Dessutom har de mer kommersiella onlinetjänsterna oftast ett mer välkomnande kundbemötande och enklare kommunikationsvägar. Något som den allmänna vården tyvärr ligger långt efter med. Faktum är att en stor del av Sveriges befolkning upplever frustration varje gång de ska söka vård, orientera sig bland knappval och hålla reda på begränsade tider. Däremot kan ett fysiskt besök fastställa flera diagnoser, ge läkaren en bredare bild av situationen och tester kan tas direkt vid besöket. Så det är främst inte för vårdkvaliteten som allt fler väljer onlinetjänsterna, utan för bemötandet och tillgängligheten.
Apotekskunder de största vinnarna
De flesta svenskar är apotekskunder i någon grad, och genom att apotekens utbud är tillgängliga i deras webbshopar så vinner kunderna mycket. I takt med att allt fler nätapotek etableras, så måste de erbjuda bättre service, priser och varor. Nätapoteken är öppna dygnet runt för den som vill beställa, jämföra eller botanisera bland hälsoprodukter och mediciner. Eftersom läkemedel och apoteksvaror kan ligga i brevlådan redan dagen efter beställningen, så kan vi ofta välja bort resorna till de fysiska apoteken och de eventuella butiksköerna. Dessutom kan det kännas bekvämare att handla intima, högst privata och genanta varor på nätet. Även för den som behöver varan genast och ska handla i ett fysiskt apotek så gör digitaliseringen att vi inte behöver ringa runt för att fråga vilket lokalt apotek som har medicinen eller varan hemma.
Text: Redaktionen, Villanytt
Bild: Ivan Stankov