Ger företag och hem en identitet, via inredningen

Wictoria Ostrelius är inredningsdesignern bakom företaget INTRO, som skapar identitetsbyggande interiörer för restauranger, kaféer och kontor, men även privata hem. De är dessutom ett av Göteborgs största homestylingföretag med lång erfarenhet av att optimera ytorna inför försäljning.

–Ibland handlar det om att utveckla en ny restaurangs totala koncept och tema, inredning, namn och grafisk profil. Men, uppdragen kan också vara att homestyla en bostad inför en visning eller fotografering. Då gäller det att analysera vilken typ av köpare som mäklaren vänder sig till. Saker som ger fel signaler rensas bort, och vi tillför objekt som hjälper spekulanterna att se bostadens möjligheter. Känslan av rummets proportioner kan påverkas med placeringen av möblerna, belysningen och detaljerna, i förhållande till varandra och dagsljuset, berättar Wictoria.

Hon förklarar vidare hur ytorna kan optimeras för att ge ett inbjudande och luftigt intryck på bild. Men vid inredning av verkliga privata hem så gäller trivsel och långsiktiga lösningar.

Inspirerande uppdrag

Intro har nyss avslutat ett kreativt uppdrag:

–Beach Center ville ha ett nytt koncept för sin restaurang. Efter samtal och skissande så föreslog jag ett mexikanskt tema som de blev förtjusta i. Ett koncept ska ju genomsyra allt, och då krävs vår kännedom om leverantörer och specialtillverkare. Eftersom jag skulle ta semester så blev det faktiskt en mixad inspirationsresa till Mexico, där jag passade på att samla intryck om stilar, känslor och material. Jobbet förutsätter att jag tar intryck, fotograferar och samlar stiltypiska referenser från olika miljöer. Men, jag älskar också att gräva i byggnadens historia och finna en passande story, på ett tema från lokalernas gamla verksamheter och funktioner.

Även grafisk design

Med en bakgrund som grafisk formgivare så designar Wictoria Ostrelius ofta den grafiska profilen.

–Logotypen, namnet, typografin, färgerna och mönstren kan ge en tydlig karaktär och igenkännbarhet, för exempelvis en frisörsalong som annars bara är en i mängden, understryker hon.

Flera mäklare, som Villanytt har intervjuat, intygar att homestyling lönar sig vid försäljning. Men hur väljer man rätt stylist?

–Kolla så de har ett bra rykte och ett riktigt stort lager med möbler, lampor och inredningsdetaljer. Det krävs ett stort urval för att rikta sig till rätt målgrupp. Eftersom bostadsköpare ofta vill köpa våra möbler och föremål så har vi även en egen butik, Home by Intro, avslutar Wictoria.

Text: Tom Swales

 

Annons