Hög produktkvalitet Hög produktkvalitet
Snabba leveranser Snabba leveranser
Fri frakt på allt Fri frakt på allt
Kultur | Livsstil 31 mar 2018

Ett dockhem – tills döden skiljer oss åt?

Med sitt fokus på kvinnans frigörelse skapade Ibsens drama stor debatt på sin tid. Det har gått 140 år sedan Ett dockhem spelades för första gången men de centrala frågorna känns idag minst lika angelägna. Hur jämlika är vi? Hur mycket påverkas vi av rådande konventioner? Hur stort utrymme har vi att fatta egna beslut? I en moderniserad version av Ibsens Ett dockhem dissekerar prisbelönta regissören Yana Ross genusfrågan och undersöker vilka kontrakt vi egentligen skriver med samhället och hur både män och kvinnor ska passa in där.

– På scen blir det både roligt och tankeväckande när vi riktar ljuset mot vår klichéartade bild av förhållanden och äktenskapet och när vi synar spelreglerna vi förväntas följa. Alla som är gifta eller lever i ett fast förhållande kommer de nitivt att känna igen sig. Men föreställningen kretsar även kring spöken från vår barndom, säger Yana Ross. Pjäsens första scen inleds strax före jul. Det har köpts julklappar som slås in och familjen är fylld av förväntan. Livet leker. Men när Nora möter juristen Krogstad tvingas hon konfrontera sin livslögn som hotar hennes annars bekymmerslösa tillvaro. Men lögnen måste få konsekvenser och Ibsen låter därför Nora utvecklas till en självständig kvinna med åsikter, som är oförenliga med hennes tidigare dockroll.

– För mig var Ibsen en person som ständigt brottades med existentiella frågor. Kvinnorna i hans pjäser söker alltid självständighet och att få ta egna beslut. Ett dockhem, som är en av hans starkaste och mest utmanande pjäser, ligger väldigt rätt i tiden i kontext av ett slags neofeminism och ett nytt uppvaknade genom #metoo-debatten, menar Yana Ross.

Nora gestaltas av Gizem Erdogan, som tidigare spelat stora roller som Alice i Alice i Underlandet och Kristina i Utvandrarna på Göteborgs Stadsteater. Hon långfilmsdebuterade 2015 i Svenskjävel och nominerades 2018 till en Guldbagge för bästa kvinnliga biroll i filmen Dröm vidare.

I övriga roller ser vi Jesper Söderblom, Johan Gry, Logi Tulinius och Mattias Nordkvist, aktuell som Gustaf Löwander i SVT:s tittarsuccé Vår tid är nu.

Ett dockhem har premiär den 7 april på Stora Scen på Göte- borgs Stadsteater.

Text: Göteborgs Stadsteater

Annons