Byggnation Byggnation
Inredning Inredning
Livsstil Livsstil

Design för alla

Designmode inom kläder, skor, accessoarer, skönhet och heminredning lockar många. Dessvärre är design kostsamt och passar inte allas plånböcker. Anders Lindquist, General Manager på medlemsklubben Campadre berättar varför vi lockas av design och också hur det faktiskt är tillgängligt för alla.

I magasin och i sociala medier florerar design som lockar oss, design som för många känns ouppnåelig då prislappen ofta är dyr. Lösningen stavas medlemsklubbar, är ofta gratis och de är faktiskt för alla. Campadre Scandinavia lanserade sina medlemstjänster 2009 och var bland de tidigaste i Norden. Idag är de en av de populära medlemsklubbar för designprodukter som finns och Anders är inte förvånad över att så många vill vara med.

– Nästan alla människor är intresserade av att göra en bra deal.  Medlemsklubbar är ett sätt att kunna köpa designprodukter till ett rimligt pris.

Varför söker vi design?

Skälen varierar sannolikt från människa till människa, men en gemensam nämnare kan vara att vi är intresserade av att inreda och klä oss snyggt. Med snyggt avses det vi omges av i magasin, i sociala flöden och så vidare och som tilltalar oss. Trenderna har dock svängt, enligt Anders.

– Många är intresserade av att klä sig i designkläder, men vi ser också att intresset för inredning ökat markant de senaste 15 åren. Vi lägger mer pengar på hem och inredning nu än någonsin. Trendökningen under 2020 har sannolikt med pandemin att göra, vi ser våra hem med andra ögon när vi tillbringar mycket mer tid där.

Design inom skönhet handlar främst om exklusiva produkter inom make up, hud- och hårvård.

– Att via en medlemsklubb kunna köpa till exempel ett exklusivt läppstift till ett bra pris är ett enkelt sätt för många att förgylla sin vardag.

Medlemsklubb för hållbarhet

En medlemsklubb inom design har koll på marknaden och söker produkter att köpa upp. Det kan handla om lager butiker inte lyckats sälja eller varumärkens överlager. Produkter som annars kanske skulle kasseras om de inte köptes upp.

– Genom att vi kan köpa ”överblivna” produkter till ett fördelaktigt pris kan vi också sälja dem till våra medlemmar till ett bra pris. De produkter vi köper in kommer till 80 procent från Sverige vilket vi ser som viktigt i vår hållbarhetsstrategi.

Frakt är en annan och relativt svår hållbarhetsfråga Campadre arbetar med berättar Anders.

– Frakt är aldrig hållbart men vi strävar efter att göra det så hållbart som möjligt.

Text: Jessica Roos Rahmquist

Annons