Byggnation Byggnation
Inredning Inredning
Livsstil Livsstil
Arkitektur | Byggnation 10 okt 2022

3D-visning i 360° övertygar i försäljning

Alla som säljer sin bostad hoppas på maximalt betalt och smidigast affär. Huvudregeln är då att tydliggöra för alla, som söker din typ av bostad, att den har de efterfrågade egenskaperna. Ju tydligare, desto fler riktiga spekulanter blir villiga att offra tid och åka långt. Därför investerar fler säljare i 360-graders multifunktionella 3D-presentationer. Kajsa Moberg, 3D-producent på Dimensional, förklarar mer.

VILLANYTT: Kajsa visar oss exempel på 3D-filmning för fastigheter, villor, lägenheter och utställningar.

-Alla som tittar får den rätta uppfattningen av rummet, hemmet, kontoret eller byggnaden. Man kan enkelt vrida vyerna åt alla håll och välja från vilken punkt man vill se lokalen. I våra 3D-presentationer så kan man även ta mått på väggar, golv, tak och fönster. Men får också en bra uppfattning om den fasta inredningen i kök och badrum, och dess proportioner. Och det är enkelt för alla som klickar på presentationen.

I den interaktiva ”filmen” kan man även tillföra textad information, om detaljer som betraktas. Exempelvis att fönstren är nya med isolerglas, eller att uterummet har sol klockan 11 till 19 långt in på hösten. Kajsa understryker att målet inte är att förföra tittare slumpvis och generellt.

-Nej, vi ger en korrekt upplevelse, så att alla de rätta intressenterna tycker det är väl värt att besöka visningen. Särskilt om de redan har varit på flera visningar och upptäckt att de inte alls passade. Eller, om det är långa avstånd till den ort som man söker bostad på, på grund av nytt jobb. Eller, om ett företag söker lokaler i en helt annan landsända, för att etablera sig där.

Minskar onödiga visningar

En ytterligare fördel med multifunktionella 3D-visningar är att man gallrar bort de visningsbesökare och frågeställare som inte alls kommer att lägga bud.

-Visst, det underlättar för säljaren, mäklaren och köparen. Plus alla bostadsletare som riskerar att lägga tid och förhoppningar på fel visningar. Att inte locka fel målgrupp, betyder också att man spar in antalet visningar. Det blir en effektivare och smidigare försäljning, där man kan serva de som verkligen är intresserade.

För både liten och stor budget

Husägare, mäklare eller uthyrare av företagslokaler väljer att beställa 3D-filmer med olika och varierad grad av funktioner. Hur enkel eller avancerad 3D-film som en säljare väljer beror på budget, försäljningspriset som man siktar på, objektets storlek och omfattning och andra faktorer.

-Många vill ha en så kallad doll-house-view, där hela bostaden kan ses som en modell. Då får tittaren en riktigt bra bild av helheten. Hur rummen, balkonger, altanutgångar, dörrar och fönster ligger i förhållande till varandra på alla våningar. Man ser hur man kan röra sig och möblera på alla ytor.

Läsarna undrar såklart vad det kostar? Kajsa på Dimensional ger oss ett ungefärligt prisexempel på fyra- till femtusen kronor för en 40-kvadrats lägenhet. En normalvilla brukar hamna på 10 000 kronor. Enligt statistik från USA, där 3D-presentationerna ökar, så höjer det intresset för säljobjektet rejält.

Text: Tom Swales

Annons