Hög produktkvalitet Hög produktkvalitet
Snabba leveranser Snabba leveranser
Fri frakt på allt Fri frakt på allt
Hälsa | Livsstil 16 aug 2018

Patient startade egen klinik

Array

På 80-talet började entreprenören Ronnie Pettersson att tappa sitt hår. Han var bara 19 år men hade börjat etablera verksamheter redan som tonåring. Kanske var det allt hårt arbete och all stress som nu tog ut sin rätt? Han började fundera på att göra en hårtransplantation. Det var på den här tiden ett relativt nytt ingrepp.

Han åkte runt och besökte en rad kliniker i Sverige och Norge men blev rent ut sagt chockad av vad han såg.
– De brydde sig bara om att få in folk till operationsbordet. De saknade empati, omtanke och omsorg. Klinikerna var smutsiga och dåligt utrustade, många av läkarna och övrig personal jobbade bara deltid. Det var skrämmande, man är oerhört sårbar som patient, säger Ronnie Pettersson.

Till slut beslutade han sig för att skippa de svenska och norska klinikerna – han kände inte förtroende för någon av dem. Istället åkte han till London. Om det på denna tid fortfarande var ganska ovanligt med hårtransplantationer så var att en ung man reste utomlands för att göra det en nyhet! Expressen hakade på honom, följde honom till London och under operationen. När artikeln publicerades började folk att ringa till honom.
– Jag berättade om min situation i ett reportage i två Expressen-artiklar. Människor började ringa och berätta om sina skräckupplevelser.

En tanke föddes hos den unge entreprenören. När han några år senare stötte på en norsk kirurg slog de sig ihop och startade en klinik i Oslo. Ytterligare några år senare flyttade han hem till Sverige igen och grundade Art Clinic.
– Jag såg att det saknades någonting i Sverige. Det behövdes en klinik som satte patienten i fokus, som behandlade dem med respekt, omtanke och omsorg. Som informerar väl, har klanderfria lokaler och modern utrustning. Jag var själv patient, de flesta andra kliniker startas av läkare, jag byggde Art Clinic utifrån mitt patientperspektiv.

Art Clinic öppnade 1999 i Göteborg i en lokal på 650 kvadratmeter. De var tre anställda. Men började snart att växa. Det visade sig att Ronnie Petterssons tanke var helt rätt. Det fanns behov av en specialistklinik med patienten i fokus.

Idag har Art Clinic tre stora kliniker i Göteborg, Jönköping och Uppsala med toppmoderna operationssalar. Utöver det har de åtta stycken konsultationskontor på olika platser runt om i Sverige. Företaget har nu ca 145 anställda (180 med timanställda) och omsätter ca 250 miljoner kronor årligen. De senaste åren har koncernen växt med 25 procent per år, en takt mycket snabbare än marknaden.

Text: Art Clinic

Annons